Page 30 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 30
Hak ve menfaati ihlal edilen kişiler ile için kullanılıp kullanılmadığını gözetle-
insan hakları, temel hak ve özgürlükler, mektedir.
kadın hakları, çocuk hakları ve kamuyu
ilgilendiren genel konulara ilişkin, ya- Kurumumuzun yetki, görev ve sorum-
bancı uyruklu kişiler dâhil herkes, men- lulukları geniş bir alanı kapsamak-
faat ihlali aranmaksızın, ücretsiz olarak tadır. 6328 sayılı Kanunun 1 inci mad-
Kurumumuza şikâyet başvurusunda bu- desinde Kurumumuzun, “idarenin her
lunabilmekte ve Kurumumuzca şikâyet türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
başvurularının inceleme ve araştırması- davranışlarını” inceleyip, araştırıp öne-
na geçilmektedir. rilerde bulunacağı; 3 üncü maddesinde
idare tanımının içerisine “merkezî
Kurumumuz sadece yasal açıdan değil, yönetim kapsamındaki kamu idare-
esas olarak “evrensel hukuk” ilkeleri leri ile sosyal güvenlik kurumları, ma-
olarak isimlendirilen, temel hak ve hallî idareleri, mahallî idarelerin bağlı
özgürlükler alanında tesis edilen söz- idareleri, mahallî idare birlikleri, döner
leşmeler ile Avrupa İnsan Hakları Mah- sermayeli kuruluşları, kanunlarla ku-
kemesi içtihatları açısından olaylara yak- rulan fonları, kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri,
laşmaktadır. İdari işleme konu mevcut sermayesinin yüzde ellisinden fazlası
yasa metinlerinin hukuka uygunluğunu kamuya ait kuruluşlar ile bunlara bağlı
da kontrol etmektedir. Bu noktada esas ortaklıklar ve müesseseleri, kamu ku-
dayanak olarak Kurumumuz, temel hak rumu niteliğindeki meslek kuruluşları,
ve özgürlükler alanındaki uluslararası kamu hizmeti yürüten özel hukuk tüzel
hukuk ilkelerini almakta olup; başvuru- kişilerinin” girdiğini görmekteyiz.
ları insan haklarına dayalı adalet anlayışı
içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk Bu noktada Kurumumuza verilen in-
yönlerinden inceleyip, araştırıp öneri- celeme yetkisi mutlak bir yetkidir.
lerde bulunmaktadır. Yani Kurumumuz, başvuruya konu bir
uyuşmazlığın aydınlığa kavuşması ve bir
Bundan başka Kurumumuz, hukuka uy- sonuca ulaşılması için gerekli her türlü
gunluk denetimine ilave olarak, “yerin- incelemeyi yapabilir. Bilgi ve belge iste-
delik” denetiminde de bulunmaktadır. yebilir. Nitekim Kanunun 18 inci mad-
İdarenin sahip olduğu takdir yetkisinin, desinde, “Kurumun inceleme ve araştır-
yasal sınırlar içerisinde ve kamu yararı ma konusu ile ilgili olarak istediği bilgi ve
30