Page 33 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 33
vicdanı ve duyarlılığının idari mekaniz- hizmetlerinin kalitesinin artırılması,
maya taşınması olarak da tanımlanabi- hem de vatandaş ile devlet arasındaki
lecek Ombudsmanlık kurumunun ülke- bağın daha da güçlendirilmesidir.
mizde kurulması ve faaliyete başlaması
ne kadar önemli ise idari kültürümüze Ombudsmanlık kurumunu diğer dene-
yerleşmesi ve toplumdaki etkinliğinin tim mekanizmalarından ayıran bir başka
artırılması da bir o kadar önemlidir. husus da düzeltilmesine inandığı konu-
larda daha aktif bir rol oynayabilmesidir.
Kurumumuz tüm çalışmalarında BM 6328 sayılı Kanun, Kurumumuzun çalış-
İnsan Hakları Evrensel Beyanname- ma ilkeleri arasına “iletişim araçlarını
si, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kullanma” ilkesini yerleştirmiştir. Dev-
ve Anayasamız gibi üst normları refe- let ile toplum arasında sürekli bir bağın
rans almakta ve her bir şikâyet dosyası, kurulması ancak toplum içinde aktif ve
bu referans belgeler ışığında incelen- etkin bir Ombudsmanlık kurumuyla
mektedir. Öte yandan, Ombudsman salt mümkündür. Bu bakımdan Kurumu-
kendisine gelen şikâyetleri incelemek ve muz, faaliyetlerinde iletişime çok önem
karara bağlamakla misyonunu tam ola- vermektedir. Buradan hareketle Om-
rak yerine getirmiş olmaz. Ombudsman, budsman şikâyetle ilgili olarak sadece
şikâyet konusunu çözümlerken, kamu evrak üzerinde inceleme ve araştırma
hizmetlerinin standartlarının yükseltil- yapmamakta; aynı zamanda, şikâyet
mesi için gayret sarf eder. Çünkü Om- konusunun çözümü için ilgili taraflarla
budsmanın odaklandığı temel husus, bir araya gelmekte ve iletişim kanalları
bir kötü yönetim unsurunun ortadan kurmaktadır. Bu amaca yönelik ola-
kaldırılması ve idarenin daha iyi işleme- rak, Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sos-
sinin sağlanmasıdır. Ombudsmanın bel- yal Güvenlik Bakanlığı, Sosyal Güvenlik
ki de en temel misyonu sorumlu bulun- Kurumu Başkanlığı ve Türkiye İş Kuru-
duğu alanda şikâyetlerden yola çıkarak mu Genel Müdürlüğünde üst yönetime
kamu idaresinde tespit ettiği hukuksuz bağlı olarak çalışan ve Kurumumuzla
ya da hakkaniyete uygun olmayan uy- irtibat sağlayan birimlerin kurulması
gulamaların, yani kötü yönetim unsur- sağlanmıştır. Yine, Türkiye Bankalar
larının ortadan kaldırılmasını sağla- Birliği ile de iletişim kurulmuş ve bel-
mak ve idarenin iyi işlemesine yardımcı li şikâyetlerin işbirliği içerisinde daha
olmaktır. Bu misyonu yerine getirirken hızlı ve yerinde çözülmesi için birtakım
Ombudsmanın temel hedefi hem kamu yöntemler geliştirilmiştir. Bu konuda-
33