Page 11 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 11

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                               Kurumu olarak isimlendirilen bu Kurum, idarenin; adil, tu-
                               tarlı, şeffaf ve hesap verilebilir olması ihtiyacına hizmet eden
        10                     ve sorunları iyi niyet çerçevesinde çözmeye odaklanmış bir tür

                               arabuluculuk müessesesidir.
                               Kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarına
                               bir alternatif olarak değil, fakat bu denetim yollarını tamam-
                               layıcı ve destekleyici bir mekanizma olarak ortaya çıkan Ku-
                               rumumuz, kamu vicdanı ile uyuşmayan konularda öncelikle
                               idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla
                               uyuşmazlıkları  çözüme  kavuşturmaya  çalışmakta,  bu  uzlaşı
                               zemininin mümkün olmadığı durumda ise bireyin şikâyetin-
                               de haklı olduğunun tespit edilmesi halinde idareye tavsiyede
                               bulunmaktadır. Dünyadaki Ombudsmanlık kurumlarında gö-
                               rüldüğü gibi Türkiye uygulamasında da Kurumun aldığı ka-
                               rarlar tavsiye niteliğinde olup, yaptırım yetkisi yoktur. Ombu-
                               dsmanlık Kurumu en önemli yaptırım gücünü kamuoyundan
                               ve Parlamentodan almaktadır.

                               Bireyin hak ve özgürlüklerini, ulusal ve uluslararası mevzuat
                               ışığında, hukuka ve hakkaniyete uygunluk boyutuyla savunma
                               görevi üstlenen Kurumumuz, geride bıraktığı 3 yıl içerisinde
                               aldığı 19.500 adede yakın başvuruyu titizlikle inceleyip yakla-
                               şık %90’ını sonuçlandırarak; idarenin insan hak ve özgürlük-
                               lerine saygılı bir şekilde görev yapmasına, kamu hizmetlerinin
                               etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine, kamu yönetiminde
                               iyi  yönetişim  ilkelerinin  hayata  geçirilmesine,  bu  kapsamda
                               birey ve idare arasındaki sorunların önüne geçilmesine ve top-
                               lumda hak arama kültürünün benimsenmesine ve güçlenme-
                               sine önemli katkılarda bulunmuştur.
                               Kurumumuzun faaliyetleri başta Avrupa Birliği (AB) olmak
                               üzere uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından da yakından
                               takip edilmekte ve söz konusu kuruluşların raporlarında ayrı-
                               ca değerlendirilmektedir. Avrupa Birliği tam üyeliğini hedef-
                               leyen ülkemizde, “Demokrasiyi, hukukun üstünlüğünü, insan
                               haklarını ve azınlık haklarını güvence altına alan kurumların
                               varlığı”  şeklinde  tanımlanan  Kopenhag  Siyasi  Kriterlerinin
                               karşılanmasına  yönelik  olarak  kaydedilen  ilerlemelere,  AB





                   YILLIK RAPOR 2015
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16