Page 14 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 14

rev yapan, bu kurumlardan esinlendiği bilinmektedir. Söz konusu kurumlar tarih içinde
            diğer görevleri yanı sıra, halkın şikâyetlerini dinleyerek, halk ve idare arasındaki güven
            duygusunun pekişmesinde çok önemli bir rol üstlenmişlerdir. Ombudsman kelimesi,
            İsveç dilinde delege, avukat, temsil etme yetkisi verilen kişi anlamına gelmektedir.
            Kurumsal anlamda ise parlamentoyu temsil eden büro şeklinde tanımlanmaktadır.
            Kurum, İspanya’da “halkın savunucusu”, Avusturya’da “halk avukatı”, Fransa’da “ara-
            bulucu” şeklinde farklı kelimeler ile ifade edilmekle beraber; aynı amaca hizmet eden
            yapılar olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Ülkemizde ise bu kavram, 29 Haziran 2012
            tarih ve 28338 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 6328 sayılı Kamu
            Denetçiliği Kurumu Kanunu ile “Kamu Denetçisi” olarak tanımlanmıştır.

               Bugün başta Avrupa ülkeleri olmak üzere dünya genelinde 190’a yakın ülkede fa-
            aliyette bulunan Ombudsmanlık kurumlarının, ülkemizde de kurulması yönünde yü-
            rütülen çalışmalar 1990’lı yılların sonlarında başlamış; 12 Eylül 2010 tarihinde halk
            oylaması ile  kabul edilen 5982 sayılı Kanun ile Anayasamızın 74 üncü maddesine
            eklenen hükme göre “Kamu Denetçiliği Kurumu” anayasal bir dayanak elde etmiş ve
            ardından 29 Haziran 2012 tarih ve 28338 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlü-
            ğe giren 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile de TBMM Başkanlığına bağlı,
            kamu tüzel kişiliğini haiz, özel bütçeli bir kamu kurumu olarak kurulmuştur. 6328 sa-
            yılı Kanunda, Kurumumuzun yetki ve görevi, şikâyet halinde idarenin her türlü eylem
            ve işlemlerini, tutum ve davranışlarını insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde,
            hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve tavsiyelerde
            bulunmak şeklinde belirlenmiştir.

               2012 yılının Aralık ayında kurumsal yapılanma çalışmalarına başlamış olan Kamu
            Denetçiliği Kurumu veya dünyada bilinen adı ile Ombudsmanlık müessesesi, 29 Mart
            2013 tarihi itibarıyla almaya başladığı şikâyet başvurularını titizlikle inceleyip insan
            haklarına dayalı adalet anlayışı içinde sonuçlandırarak ve özellikle birey ile idare ara-
            sındaki uyuşmazlıkları arabuluculuk (uzlaşı) ile çözüme kavuşturarak ülkemizde temel
            hak ve özgürlüklerin korunması ve geliştirilmesi sürecinde önemli bir işlev üstlenmiş
            bulunmaktadır. Bireylerin doğrudan yönetime iştirak etmesi, bireyler ve kamu ida-
            releri  arasındaki  sorunların  kısa  sürede  çözümlenmesi  veya  çözümlenmesine  katkı
            sağlanması amacıyla TBMM adına, şikâyet esasına göre inceleme ve araştırma yapan,
            idareyi denetleyen ve gerekli gördüğü hallerde idareye tavsiyelerde bulunan Kamu
            Denetçiliği Kurumu,  kurulduğu günden bu yana iyi yönetim  ilkeleri doğrultusunda
            tüm paydaşlarına hitap etme çabasındadır; böylece yöneten ve yönetilen arasında bir
            köprü, bir uzlaştırıcı vazifesi görmektedir.






         12   14 ŞUB A T 2019
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19