Page 15 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 15

Kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarına bir alternatif olarak
            değil, fakat bu denetim yollarını tamamlayıcı ve destekleyici bir mekanizma olarak or-
            taya çıkan KDK, kamu vicdanı ile uyuşmayan konularda öncelikle idare-birey arasında
            bir köprü vazifesi görerek bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi halinde
            idareye tavsiyede bulunmaktadır. Dünyadaki Ombudsmanlık kurumlarında görüldüğü
            gibi Türkiye uygulamasında da Kurumun aldığı kararlar tavsiye niteliğindedir. Ombu-
            dsmanlık Kurumu en önemli yaptırım gücünü kamuoyundan ve Parlamentodan almak-
            tadır. Bireyin hak ve özgürlüklerini, ulusal ve uluslararası mevzuat ışığında, hukuka ve
            hakkaniyete uygunluk boyutuyla savunma görevi üstlenen Kurum, geride bıraktığı 6
            yıl içerisinde aldığı 59.567 adet başvuruyu titizlikle inceleyip yaklaşık %90’ını sonuç-
            landırarak; idarenin insan hak ve özgürlüklerine saygılı bir şekilde görev yapmasına,
            kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine, kamu yönetiminde iyi
            yönetim ilkelerinin hayata geçirilmesine, bu kapsamda birey ve idare arasındaki so-
            runların önüne geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün benimsenmesine ve
            güçlenmesine önemli katkılarda bulunmaktadır.

               Kamu Denetçiliği Kurumu, yukarıda açıklanan bu önemli sorumluluğunu yerine
            getirirken, öncelikle kamu idaresi ile bireyler arasında arabuluculuk görevi yürütmek-
            te; ihlal vakalarını sadece hukuka uygunluk yönünden değil aynı zamanda hakkani-
            yet açısından da değerlendirmekte; bunu yaparken hem ulusal hem de temel hak ve
            özgürlükler alanında ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerde kayıt altına
            alınan güvenceleri esas almaktadır. Şikâyetleri ele almaya başladığı tarihten itibaren
            Kurum, arabuluculuk ve Dostane çözüm yolu ile çok sayıda mağduriyetin giderilmesi-
            ne fırsat sağlamış; ihlale konu işlem veya eylemin etkilerinin ortadan kaldırılamadığı
            durumlarda ise kamu idaresine muhatap önemli tavsiye kararları vermiştir. Ret karar-
            ları ile de kamuoyu nezdinde idarenin haklılığının anlatılması ve hukuka bağlı idare
            anlayışını teşviki anlamında aracı olmaktadır. Kurum şikâyet başvuruları haricinde
            ayrıca, hak ve özgürlüklerin “geliştirilmesi”, “hak arama kültürünün oluşturulması”,
            bireylerin hakları konusunda bilinçlendirmesi, sivil toplumun geliştirilmesi ve karar
            alım süreçlerine katılımının artırılması ve diğer paydaşlarla birlikteliğin pekişmesine
            özel önem vermektedir. KDK ayrıca, kadın, çocuk, engelli bireylerinin sesini duymak
            ve duyurmak konusunda ayrı bir hassasiyete sahiptir. Bunun göstergesi olarak, 6328
            sayılı mezkûr Kanunun “Başdenetçinin ve denetçilerin görevleri” başlıklı 7 nci mad-
            desinde, bir Kamu Denetçisinin kadın ve çocuk hakları alanında görevlendirilmesi hu-
            susu hüküm altına alınmıştır. Benzer şekilde 6328 sayılı anılan Kanunun uygulama
            Yönetmeliğinde, şikâyetin insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
            hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması hâlinde, menfaat ihlali-
            nin aranmayacağı düzenlenmiştir.



                                                                   14 ŞUB A T 2019  13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20