Page 214 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 214
yılından itibaren çalışmaya başladı. Şimdi, arabuluculuk vasıtasıyla birlikte hakkınızı
elde etmeye çalıştığınızda, bir kere, karşınızda bir hasım olmuyor dava yolundan farklı
olarak. Hasım olmadığı için yine burada çok rahat bir şekilde her iki taraf da iyi niyetli
olarak konuya yaklaşabiliyor ve daha rahat esneyebiliyorlar çünkü husumet olma du-
rumu daha farklı sorunlara sebebiyet verebiliyor. Birincisi bu.
İkincisi de, en cazip olan boyutlarından bir diğeri: İşte, uzun süre almadan siz hak-
kınızı elde etme imkânına sahip olabiliyorsunuz.
Şimdi, bunun benzeri versiyonları Türkiye’de daha farklı yerlerde de daha farklı
alanlarda da uygulamaya konulmaya çalışılıyor. Söz gelimi, iş hukukunda, işte, bir
dava şartı olarak arabuluculuk mekanizması kanunla getirildi ve -geçen ay içerisinde
olması lazım, yakın geçmişte, hani bir ay olmadı herhâlde, bir yılını doldurmuştu- ora-
daki istatistiklere bakıldığı zaman aslında iş davalarında yüzde 67’lik azalma olduğu-
nu görüyoruz. Bu da onun ne derece bir yıllık süre içerisinde etkili bir sonuç elde etti-
ğini gösteriyor ve akabinde ticari davalarda arabuluculuk mekanizması kanunda dava
şartı olarak getirildi ve şu anda, yanılmıyorsam, uygulamaya başladı veya başlayacak,
öyle bir durum da var. Bu, bizde aslında arabuluculuğun bundan sonra alternatif bir
çözüm mekanizması olarak devreye girmesinin ne derece önemli olduğunu gösteriyor.
Ama tabii, bunların hepsine belki de önderlik eden Türkiye’de 2010 Anayasa değişik-
liğiyle getirilmiş olan Kamu Denetçiliği Kurumu. Sabahleyin açış konuşmalarında da
ifade edildi, yıllık raporlarda da var. Önerilerin yüzde 60 küsuru olumlu karşılık bulu-
yor. Bu, fevkalade yüksek bir rakam. Tabii, bunu daha yükseklere de çıkarmak gerekir
ama Kamu Denetçiliği bazı avantajları kullanarak bunu daha ileriye doğru taşıyabilir.
Avantajları nelerdir? Çok kısa, tabii, söylemem gerekiyor, kimsenin hakkına girmemem
gerekiyor, soyadım gereği olarak girmemem gerekiyor “Hakyemez” olduğu için.
Şimdi, Kamu Denetçiliğinin diğerlerinden en önemli avantajları anayasal bir ku-
rum olması. Anayasal bir kurum olmanın verdiği bir avantajın gerçekten çok iyi değer-
lendirilmesi gerekiyor. Bir de yıl sonunda hazırlamış olduğu raporlar ve insan hakları
noktasında Türkiye’de şu anda gelinen noktadaki duyarlılık, bu raporların yansımaları,
bu raporlardan sonra idarenin bunlara ilişkin yaklaşımı ister istemez insan hakları
eksenli olmak durumunda kalıyor. İlle de somut olarak bir idareyi işte bu noktada
muhatap göstermenize gerek yok. Başka bir idarenin orada karşılaşmış olduğu mu-
ameleden hareketle duyarlı idareler pekâlâ burada neler yapması gerektiğini hemen
fark edebiliyorlar ve kendilerine çekidüzen verebiliyorlar. Ve insan hakları alanında
Kamu Denetçiliği Kurumu görmüş olduğu bazı spesifik alanlara ilişkin özel raporlar
hazırlayarak da bu sürece yine katkı sağlayabiliyor.
212 14 ŞUB A T 2019