Page 264 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 264

dan çıkan sonuçlar yani gelen mektuplara verilecek olan, idarecilere verilecek olan ce-
            vaplar bizatihi padişahın doğrudan emri niteliğindedir ve uymamak diye bir şey asla
            düşünülemez. Ama günümüz sisteminde yönetim sistemindeki, parlamento hayatına
            geçtiğimiz yıllardan yani 18’inci yüzyılın ortalarından itibaren sistemdeki değişiklik
            sebebiyle belki bu imkân, böyle bir imkân şu an itibariyle olmayabilir. Biz şu an par-
            lamenter ombudsmanlık sistemini kabul ettiğimiz, uyguladığımız için biz Parlamento
            adına kısmi olarak yani şey olarak Parlamento adına denetleme yapıp mektuplarımızı
            o anlamda gönderdiğimiz için bunun tavsiye niteliğinde olmasını da benim kanaatim-
            ce, idarecilerin, iyi niyetli idarecilerin en azından işleyişini, yönetimine fazla müdahil
            olmamak bakımından, yol göstericilik bakımından tavsiye niteliğinde olmasında fay-
            da var. Ben şahsen bunu sadece tavsiye değil, güçlü tavsiye olarak nitelendiriyorum
            yani uyulmasında fayda vardır, yararı vardır; uyulmaması hâlinde birtakım sakıncalar
            doğacaktır, izlenimi verdiğimizi düşünüyorum. Buna ben şahsen güçlü tavsiye diyo-
            rum. Gittiğimiz ülkelerde, bu anlamda çalıştığımız ülkelerde de bunu güçlü tavsiye
            olarak nitelendiren ülkeler vardır.

               Bu anlamda, sayın hocamla ve Hakyemez Hocam’la beraber Turgutlu Kaymakamı
            iken İspanya modelini incelemeye göndermişti beni Başbakanlık İnsan Hakları Kurulu.
            İlk karşılaştığım ombudsmanlık kurumu orasıdır. Dolayısıyla nasip oldu, yıllar sonra,
            on yıl sonra ombudsman olarak, kamu denetçisi olarak görev yapmaya başladım ki
            benim için müthiş bir haz ve duygu diye düşünüyorum.

               Biraz önce bahsedilen, resen karar verebilme, yerel ombudsmanlıkların kurulma-
            sı diğer kurumların yani İnsan Hakları Kurulu gibi kuruluşlarında KDK çatısı altında
            toplanması gibi görüşler arz edildi, sunuldu. Hepsi doğru, kabul edilebilir, yapılabilir.
            Henüz kurumun çok yeni olduğunu düşündüğüm için bunların hepsinin birden değil
            de zaman içerisinde, tek tek uygulanmasında fayda görüyorum. Ama ben bunu, KDK
            uygulaması bakımından henüz erken görüyorum çünkü tanınabilirlik, bilinebilirlik ve
            kabul edilebilirlik bakımından biraz daha zaman ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum
            çünkü hem yıllarca idarecilik yapan bir kişi olarak, bir de idareye kamu denetçiliği açı-
            sından, çatısından ve o açıdan bakan bir kişi olarak bu 3 konunun da zamana yayılarak
            KDK çatısı altında toplanmasının da uygun olacağına ben de katılıyorum. Ama biraz
            daha zamana ihtiyacımız var.

                    BAŞKAN

               – Hangi kurum dediniz?







        262   14 ŞUB A T 2019
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269