Page 309 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 309

Bütün bu çalışmaların sonucunda yüzbinlerce insana hak arama yolları anlatılmış,
            sorunlarına çözüm aranmıştır. Yine idare ile vatandaş arasındaki yüzbinlerce ihtilaf
            çözüme kavuşmuş ve açılması muhtemel onbinlerce (tahminen yüz ile ikiyüzbin ara-
            sında) dava dostane çözüm ile veya tavsiye kararı ile önlenmiştir. KDK böylece halkın
            avukatlığını yaparak insanımızla idare arasında barış köprüsü kurmuştur.
               Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK), etkin ve fonksiyonel çalışmakla birlikte, Kurumun
            daha da işlevsel hale gelmesi, kararlara uyum noktasında dünya standartlarını yaka-
            laması; yargının iş yükünün azalmasına katkı sağlaması, vatandaşın sorunlarına daha
            etkin çözüm sunması, hak arama kültürünü yaygınlaştırması, idarenin hizmet kali-
            tesinin artmasının sağlanması ve hukuk devletinin yerleşmesine katkısını artırması
            için birtakım yasal değişikliklere ihtiyaç duyulmaktadır. Nitekim Kurumun 2013, 2014,
            2015, 2016 ve 2017 yıllarına ait yıllık raporlarına ilişkin Karma Komisyonca düzenlenen
            raporlarda da benzer değerlendirmelere yer verilmiştir.

               Bu kapsamda;




               • Re’sen İnceleme Yetkisinin Verilmesi



               Dünya uygulamalarına bakıldığında, ülkelerin yaklaşık %80'inde Ombudsmanlık
            kurumlarının res'en harekete geçme yetkisinin olduğu, böylece hapishanelere, çocuk-
            ların gözetim altında tutuldukları yerlere, psikiyatri merkezlerine, mülteci kamplarına
            ve benzeri diğer idarelere düzenli olarak ziyaret gerçekleştirdikleri görülmektedir. Bu
            kapsamda Kuruma re’sen inceleme yetkisinin verilmesinin insan hakları kültürünün
            yerleşmesine toplumun engelli, çocuk ve kadın gibi mağdur kesimlerinin sorunlarına
            çözüm bulunmasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Nitekim AB İlerle-
            me Raporlarında da bu hususa sıkça değinilmektedir.




               • Bilgi ve Belge Taleplerine Olumsuz Yaklaşan veya Gecikmeli Bilgi ve
               Belge Veren İdarelere Yaptırım Uygulanması



               Kurumun şikâyet başvurularını 6 ay içerisinde sonuçlandırması esastır. Başvurula-
            rın süresi içerisinde sonuçlanması ve vatandaşın mağduriyetine yol açılmaması için




                                                                   14 ŞUB A T 2019  307
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314