Page 310 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 310

kamu kurumlarının bilgi ve belge taleplerine süresinde cevap verilmesi gerekmekte-
            dir. Bu bağlamda Kurumla işbirliğine yanaşmayan veya bilgi ve belge taleplerine 30
            gün içerisinde dönüş yapmayan idarelerin sorumluları hakkında yasal yaptırım geti-
            rilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.




               • Tavsiye Kararlarına Uyumda Dünya Standartlarının Yakalanması



               Kurumun Tavsiye Kararlarına uyum oranı 2013 yılında %20’lerde seyrederken, 2017
            yılı itibariyle %65'e, 2018 yılında da %70’e ulaşmıştır. Avrupa Ombudsmanlık Kurum-
            larında bu oran %80’ler civarındadır. Tavsiye Kararlarına uymama gerekçelerinin ar-
            dında bürokratların risk almaktan çekinmesi, idarelerin en üst düzeydeki yetkililerine
            kararların sunulmaması ve bürokratların mali veya hukuki sorumluluk altına girebile-
            cekleri endişesi yatmaktadır. Ancak Kamu Denetçiliği Kurumu 1982 Anayasası'nın 74
            üncü maddesinde yer alan Anayasal bir kurumdur. 6328 Sayılı Kanunun çercevesinde
            idareye yol gösteren güçlü bir insan hakları kurumudur. Mali veya idari denetimlerde
            Kurum Kararlarının uygulanması nedeniyle idarecilere herhangi bir sorumluluk yük-
            lenmemesi ve Kararların Kurumların üst yönetimi tarafından değerlendirilmesinin ya-
            sal altyapıya kavuşturulması Kuruma güç katacaktır.



               • Kuruma Başvuruda Bulunabilmek İçin Katı Olarak Düzenlenen İdari
               Başvuru Yollarının Tüketilmesi Şartının Esnetilmesi



               6328 sayılı Kanunda, Kuruma başvuruda bulunulabilmesi için, 06/01/1982 tarihli ve
            2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda öngörülen idari başvuru yolları ile özel
            kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının tüketilmesi zorunluluğu çok katı
            bir şekilde düzenlenmiştir. İdari başvuru yolları tüketilmeden yapılan başvurular, ilgi-
            li kuruma gönderilmektedir. Bu durum başvurunun nihai olarak sonuçlandırılmasını
            geciktirmektedir. Bu kapsamda Kurum Kanununda düzenleme yapılarak idari başvuru
            yollarının tüketilmesi hususunun esnetilmesinin, en azından idari yargıda dava aça-
            bilmek için ihtiyari olan idari başvuru yollarının Kuruma başvurmak için de ihtiyari
            hale getirilmesinin olumlu yansımalarının olacağı değerlendirilmektedir.








        308   14 ŞUB A T 2019
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314