Page 97 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 97

BÖLÜM V


                                                ÖNERİ VE TEDBİRLER

              Kurumumuz, Anayasamızın 74 üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
              şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurumdur. Hukuka, insan haklarına
              dayalı  adalet  anlayışına  ve  hakkaniyete  dayalı  olarak  çalışan  Kurum;  idarenin  hizmet  kalitesinin
              yükseltilmesine,  iyi  yönetim  ilkelerinin  yerleşmesine,  insan  haklarının  gelişmesine,  hukukun
              üstünlüğünün  sağlanmasına,  hak  arama  kültürünün  yaygınlaşmasına  ve  şeffaf,  hesap  verebilir  insan
              odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmaktadır.

              Ülkemizin en genç ve dinamik Kurumlarından birisi olan Kurumumuz KDK, kurulduğu 2012 yılından
              bugüne kadar geçen 6 senede 59.567 adet şikâyet almıştır. Kurum olarak verdiğimiz tavsiye kararları,
              dostane  çözüm  önerileri  ve  yayınladığımız  özel  raporlarla  milyonlarca  insanımızın  derdine  çözüm
              üretmiş ve sorunları gidermiştir.

              Etkin  bir  şikâyet  mekanizmasıyla  idarelerin  hukuka  ve  hakkaniyete  aykırı  uygulamalarına  karşı
              vatandaşı  korumak  ve  kamu  hizmetlerinin  insan  hakları  ile  iyi  yönetim  ilkeleri  çerçevesinde
              yürütülmesine katkı sağlamak misyonunu üstlenen Kurumumuz, uzun vadede hak arama kültürünün
              yaygın olduğu bir toplum ve hizmet standartlarının yüksek olduğu bir kamu yönetiminin oluşmasında
              etkin bir rol oynamayı hedeflemektedir. Tüm bu hedefleri gerçekleştirebilmek için Kurumumuzun geniş
              kitleler tarafından tanınması ve benimsenmesi son derece önem arz etmektedir.

              Bu doğrultuda; 2018 yılında yurtiçinde ve yurt dışında “hak arama kültürünün yaygınlaştırılması” için
              Bölgesel Ombudsmanlık Kurumu toplantıları, konferanslar, “Kadın ve Çocuğa Yönelik Aile İçi Şiddetin
              Önlenmesine  İlişkin  Mekanizmaların  Etkinliğinin  Arttırılması”,  “28  Şubat  Sürecinde  Yaşanan
              Mağduriyetler ve Çözüm Arayışları” , “Çocuk Tesliminde Hak İhlallerinin Önlenmesi”, “Sporda Hak
              İhlalleri ve Denetim” konulu çalıştaylar, seminerler, yurtdışı ziyaretleri, ombudsmanlık hakla buluşuyor
              başlıklı bölgesel toplantılar, il çalışma ziyaretleri, “Türkiye’deki Suriyeliler Özel Raporu” ile “28 Şubat
              Mağdurları” ve “Sporda Hak ihlallerinin Önlenmesi” konulu özel çalışmalar, cezaevleri temasları vb.
              çalışmalar  ile  ve  yoğun  bir  çalışma  dönemi  geçirilmiş,  ilkokul  çocuklarından,  lisedeki  gençlere,
              üniversite öğrencilerinden muhtarlara, STK’lardan memurlara çok geniş kitlelere ulaşmak için etkin
              çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Medya ve sosyal medyanın tüm imkânlarını kullanılmış, 2018 yılında
              gazete,  TV,  internet  olmak  üzere  yazılı  ve  görsel  medyada  toplam  22.090  haberde  yer  alınmış,
              Kurumumuza ilişkin haberlere yıl içerisinde 154 milyon 437 bin 768 kez erişim sağlanmıştır.  2018
              yılında bize ulaşan 100 bine yakın vatandaşımızın bilgi talebi karşılanmış, bunun yansımaları gerek
              %70’lere ulaşan tavsiye kararlarımıza uyum oranlarıyla gerekse bir önceki yıla oranla %32,38’lik artışla
              2.500’e varan dostane çözümdeki artışlarıyla ortaya konulabilmektedir.

              Diğer yandan Kurumumuz verdiği tavsiye ve dostane çözüm kararlarıyla;  “Hakkaniyet”, “İyi Yönetim
              İlkeleri”,  “Mevzuat  Değişikliği  Önerileri”,  “Diğer  Uyuşmazlıklara  Çözüm  Sunma”  ve  “Açılması
              Muhtemel Davaları Önleme” gibi birçok hususta kamu yönetimine katkı sağlamakta olup,  genele şamil
              kararlarımız  ile  mahkemelere  giden  dosya  sayılarının  azaltılmasına,  böylece  yargının  iş  yükünün
              hafifletilmesine  katkı  sağlanmaktadır.  Bu  doğrultuda,  2018  yılında  verdiğimiz  geneli  ilgilendiren
              kararlar milyonlarca kişiyi etkilemiştir. Bu da tahminen yüz binin üzerinde açılması muhtemel davayı
              engellemiştir.

              Kamu  Denetçiliği  Kurumu  incelediği  şikâyetler  ile  vatandaşın,  kamu  kurum  ve  kuruluşlarını
              denetlemesinin vasıtası olmuş, beş yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere



                                                                                                               96
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102