Page 97 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 97
BÖLÜM V
ÖNERİ VE TEDBİRLER
Kurumumuz, Anayasamızın 74 üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurumdur. Hukuka, insan haklarına
dayalı adalet anlayışına ve hakkaniyete dayalı olarak çalışan Kurum; idarenin hizmet kalitesinin
yükseltilmesine, iyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine, insan haklarının gelişmesine, hukukun
üstünlüğünün sağlanmasına, hak arama kültürünün yaygınlaşmasına ve şeffaf, hesap verebilir insan
odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmaktadır.
Ülkemizin en genç ve dinamik Kurumlarından birisi olan Kurumumuz KDK, kurulduğu 2012 yılından
bugüne kadar geçen 6 senede 59.567 adet şikâyet almıştır. Kurum olarak verdiğimiz tavsiye kararları,
dostane çözüm önerileri ve yayınladığımız özel raporlarla milyonlarca insanımızın derdine çözüm
üretmiş ve sorunları gidermiştir.
Etkin bir şikâyet mekanizmasıyla idarelerin hukuka ve hakkaniyete aykırı uygulamalarına karşı
vatandaşı korumak ve kamu hizmetlerinin insan hakları ile iyi yönetim ilkeleri çerçevesinde
yürütülmesine katkı sağlamak misyonunu üstlenen Kurumumuz, uzun vadede hak arama kültürünün
yaygın olduğu bir toplum ve hizmet standartlarının yüksek olduğu bir kamu yönetiminin oluşmasında
etkin bir rol oynamayı hedeflemektedir. Tüm bu hedefleri gerçekleştirebilmek için Kurumumuzun geniş
kitleler tarafından tanınması ve benimsenmesi son derece önem arz etmektedir.
Bu doğrultuda; 2018 yılında yurtiçinde ve yurt dışında “hak arama kültürünün yaygınlaştırılması” için
Bölgesel Ombudsmanlık Kurumu toplantıları, konferanslar, “Kadın ve Çocuğa Yönelik Aile İçi Şiddetin
Önlenmesine İlişkin Mekanizmaların Etkinliğinin Arttırılması”, “28 Şubat Sürecinde Yaşanan
Mağduriyetler ve Çözüm Arayışları” , “Çocuk Tesliminde Hak İhlallerinin Önlenmesi”, “Sporda Hak
İhlalleri ve Denetim” konulu çalıştaylar, seminerler, yurtdışı ziyaretleri, ombudsmanlık hakla buluşuyor
başlıklı bölgesel toplantılar, il çalışma ziyaretleri, “Türkiye’deki Suriyeliler Özel Raporu” ile “28 Şubat
Mağdurları” ve “Sporda Hak ihlallerinin Önlenmesi” konulu özel çalışmalar, cezaevleri temasları vb.
çalışmalar ile ve yoğun bir çalışma dönemi geçirilmiş, ilkokul çocuklarından, lisedeki gençlere,
üniversite öğrencilerinden muhtarlara, STK’lardan memurlara çok geniş kitlelere ulaşmak için etkin
çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Medya ve sosyal medyanın tüm imkânlarını kullanılmış, 2018 yılında
gazete, TV, internet olmak üzere yazılı ve görsel medyada toplam 22.090 haberde yer alınmış,
Kurumumuza ilişkin haberlere yıl içerisinde 154 milyon 437 bin 768 kez erişim sağlanmıştır. 2018
yılında bize ulaşan 100 bine yakın vatandaşımızın bilgi talebi karşılanmış, bunun yansımaları gerek
%70’lere ulaşan tavsiye kararlarımıza uyum oranlarıyla gerekse bir önceki yıla oranla %32,38’lik artışla
2.500’e varan dostane çözümdeki artışlarıyla ortaya konulabilmektedir.
Diğer yandan Kurumumuz verdiği tavsiye ve dostane çözüm kararlarıyla; “Hakkaniyet”, “İyi Yönetim
İlkeleri”, “Mevzuat Değişikliği Önerileri”, “Diğer Uyuşmazlıklara Çözüm Sunma” ve “Açılması
Muhtemel Davaları Önleme” gibi birçok hususta kamu yönetimine katkı sağlamakta olup, genele şamil
kararlarımız ile mahkemelere giden dosya sayılarının azaltılmasına, böylece yargının iş yükünün
hafifletilmesine katkı sağlanmaktadır. Bu doğrultuda, 2018 yılında verdiğimiz geneli ilgilendiren
kararlar milyonlarca kişiyi etkilemiştir. Bu da tahminen yüz binin üzerinde açılması muhtemel davayı
engellemiştir.
Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği şikâyetler ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını
denetlemesinin vasıtası olmuş, beş yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere
96