Page 120 - kdk-sempozyum-3
P. 120
HÂKİM NASER SERAJ (İran Ombudsmanı)
Evet, şikâyetler telefonla ya da internet üzerinden ya da direkt şahıs-
larla yüz yüze görüşerek alınıyor ve eğer şikayet bir suç fiili ile ilişkili
ise bu durumda İran Başdenetçisi’ ne geliyor ve mahkemeye taşınıyor.
Bu durumda, ilgili hâkim cevap vermek ve üç ay içerisinde karara çık-
makla yükümlüdür. 174 numaralı maddeye dayanarak, denetçi kurum
yasanın adaletli olarak ve doğru şekilde uygulanmasından sorumlu-
dur. Raporlar, ihmallere ya da devletin yanlış kararlarına dayanarak
hazırlanabilir. Dolayısı ile buna dayanarak, idari mahkemeye gönderilir
ve eğer ihmal yoksa bu durumda reddedilir. Eğer bu durum, yönetim-
sel bir ihmal ise, bu durumda idari daire tarafından reddedilecek ya
da belki yasalara dayanarak bir ceza verilecektir. İran’da hâkimler son
derece bağımsızdır ve hiçbir kurum ya da makamın, hâkimin kararla-
rına müdahalede bulunmaya hakkı yoktur. Dördüncü soruya gelirsek,
hâkimlerin siyasete müdahil olma hakkı yoktur ve yasaya dayanarak
eğer hâkimin verdiği hükmün salt politik bir karar olduğu açık şekilde
görülmüş ise, bu durumda bu karar idari daire tarafından reddedile-
cektir. Teşekkürler.
OTURUM BAŞKANI: Mükemmel. Tekrar teşekkürler. Şimdi, son olarak
size söz verebiliriz. Lütfen önce kendinizi tanıtın ve ardından da sorunuzu
alalım. Mikrofonu alır mısınız? Teşekkürler.
ALMEDI NICARAGE (Kamu Denetçiliği Kurumu – Bosna Hersek)
Adım Almedi Nicarage, Bosna Hersek Kamu Denetçiliği Kurumunda-
nım. Öncelikle bu ilgi çekici sunum ve panel için teşekkür ederim. Be-
nim sorum Peter’a olacak. Parlamentoların ombudsmanların en büyük
müttefikleri olduğundan bahsettiniz. Ben, sizin ombudsmanın sun-
duğu yıllık raporların uygulanmasına dair bakış açınızın ne olduğunu
öğrenmek istiyorum, çünkü bildiğimiz gibi birçok ülke bu uygulamayı
halen yıllık raporlar ve özel raporlar üzerinden gerçekleştirmekte. Size
göre, ya da deneyimlerinize dayanarak, ombudsmanın görevini geniş-
letmenin bir yolu ya da ombudsmanın bağımsızlığını etkilemenin bir
yolu var mıdır? Ombudsmanın tavsiyelerinin daha güçlü kılınabilme-
sinin bir yolu var mıdır ya da ombudsmanın işlerini yapacak ombuds-
manlık yerine geçecek başka bir uygulama var mıdır? Bu hususta sizin
bakış açınızı öğrenmeyi çok isterim. Çok teşekkürler.
118 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU