Page 34 - macaristan-ukrayna raporu tr
P. 34

Kamu Denetçiliği Kurumu Tarafından Ukraynalı Mültecilere İlişkin Olarak Macaristan’a Gerçekleştirilen Çalışma Ziyareti Raporu



               gerçekleştirilmiştir.  Ziyaret  kapsamında  özetle  Macaristan  Ombudsmanlık
               Kurumu, Budapeşte, Fehérgyarmat ve Beregsurány’de oluşturulan toplanma
               merkezleri, Macaristan’ın Romanya ile sınır kapısı olan Csengersima, Zahony
               tren istasyonu ile Macaristan Ombudsmanlık Kurumunun Budapeşte, Bereg-
               surány ve Zahony tren istasyonundaki geçici bölgesel ofisleri ziyaret edilmiş-
               tir. Ayrıca sınır eyaletleri olan Hajdú-Bihar ve Szabolcs-Szatmár-Bereg Emni-
               yet Amirleri ile birer toplantı gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen bahse konu
               ziyaret  ve  toplantılar  sayesinde  yetkililerden  direkt  bilgi  alınma  şansı  elde
               edilmiş,  mültecilere  verilen  hizmetler  yerinde  gözlemlenmiştir.  Elde  edilen
               bilgiler ve yapılan gözlemler neticesinde, Macaristan’ın ani ve yoğun mülteci
               akınına hızlı tepki verdiği, savaştan kaçtığını beyan eden herkese tabiiyetine
               bakmaksızın kapılarını açtığı, Şengen bölgesine dâhil bir Avrupa Birliği Ülkesi
               olarak gerekli kriterlere uygun bir kayıt sistemi oluşturduğu, söz konusu sis-
               temin hızlı işlediği, mobil cihazlar sayesinde sınırda kişilerin araçtan inmele-
               rine gerek olmadan bilgilerinin alınabildiği, toplanma merkezlerinin amacına
               uygun bir şekilde hizmet verdiği ve söz konusu merkezlerde ilgili tüm kurum-
               ların temsilciliklerinin bulunması sayesinde idari işlemlerin etkin yürütüldüğü,
               sadece çocuklu ailelerin değil, evcil hayvan sahiplerinin de ihtiyaçlarına kadar
               dikkat edildiği, buna göre gerekli alanların ve malzemelerin bulunduğu, Ma-
               caristan Ombudsmanlık Kurumunun da benzer şekilde Ülkesinin karşılaştığı
               ani mülteci akınına hızlı yanıt verdiği, kurmuş oldukları geçici bölgesel ofisler
               ile sahada hizmet verdikleri, özverili bir çalışma yürüttükleri, diğer taraftan
               Macar halkının da gönüllü olarak çalışmalara destek vermekte olduğu gözlem-
               lenmiştir. Ayrıca Macaristan hükümetinin Ukraynalılara 30 gün geçici oturma
               hakkı sunarak kendilerine sığınma hakkı talep edip etmeme konusunda düşün-
               me fırsatı tanıması da Macaristan’ın Ukraynalı mültecilere olumlu yaklaşımı
               çerçevesinde önem arz etmektedir.

               Macaristan’ın  Türkiye’nin  Suriyeli  mültecilere  ilişkin  tecrübesinden  önem-
               li farklarının bulunduğu da diğer tespitlerimizdendir. Öncelikle Ukraynalılar
               Macaristan’ı transit ülke olarak kullanmakta olup, Ülkeye sığınma talebinde
               bulunanlar yalnızca 8.000 civarındadır. Ukrayna’nın 18-65 yaş erkeklere uy-
               guladığı ülkeden çıkış yasağı nedeniyle gelenlerin çok büyük bir kısmını kadın
               ve çocukların oluşturmaktadır. Ayrıca gelenlerin birçoğu pasaporta sahiptir.
               Gelenler arasında Macarca dilini bilenlerin bulunması, gençlerin İngilizce ko-
               nuşması dil engelini önemli ölçüde azaltmakta; gönüllü ve görevli tercümanla-
               rın bulunması engeli tamamen ortadan kaldırmaktadır. Ukraynalıların bir kısmı
               araçlarıyla sınırı geçmektedir. Vurgulanan hususlardan farklı olarak öncelikle
               Türkiye’ye sığınan Suriyeli mültecilerin birçoğu sınıra kimliklerini ispat ede-



           32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38