Page 35 - macaristan-ukrayna raporu tr
P. 35
Kamu Denetçiliği Kurumu Tarafından Ukraynalı Mültecilere İlişkin Olarak Macaristan’a Gerçekleştirilen Çalışma Ziyareti Raporu
cek herhangi bir belgeleri olmadan gelmişlerdir. Aileler halinde gelen kitleler
arasında refakatsiz çocuklar da bulunmaktadır. Yabancı dil bilmemekten kay-
naklı ortaya çıkan dil bariyerinin bir nedeni de okuma-yazma bilmeyenlerin de
bulunuşudur. En önemli farklardan birisi de Türkiye’nin Suriyeliler için transit
ülke değil hedef ülke konumuna gelmesi ve ilk başta “misafir” olarak ifade
edilen söz konusu kişilerin 11 yıldır Türkiye’de yaşıyor olmasıdır. Her ne kadar
din ortak olsa da Türk toplumu ile Suriyeliler arasında önemli kültürel farklar
bulunmaktadır ve bu farklar sosyal yaşam alışkanlıklarında kendisini çok net
göstermektedir. Suriyeli ve Ukraynalı mültecilerin bir diğer önemli farkı da
Ukraynalılara tüm Avrupa’nın kucak açmış olması; bu anlamda Ukraynalıların
şanslı olmalarıdır.
Her ne kadar BMMYK’nın güncel verilerine göre Ukrayna’dan Macaristan’a
geçen mülteci sayısı 19 Mayıs 2022 itibarıyla yaklaşık 626.548 olsa da başta
13
Romanya üzerinden de yaklaşık 500.000 kişi Macaristan’a geçiş yapmıştır.
Bu sayılar, Macaristan’ın nüfusu göz önünde bulundurulduğunda oldukça
yüksektir. Söz konusu kişilerin büyük bölümü ülkeyi transit olarak kullanıyor
olsa da Macaristan hükümeti tarafından sağlanan geçici barınma hizmetleri,
yiyecek içecek, ulaşım hizmetleri, geçici oturum için verilen sürede erişilen
sağlık, eğitim gibi hizmetler mutlaka Ülkenin ekonomisi üzerinde ciddi bir yük-
tür.
Macaristan hükümeti bir insanlık görevi olarak Ukraynalı mültecilere kucak
açmış olduğu, savaşın yarattığı mağduriyeti en aza indirgeyebilmek adına çaba
gösterdiği, bu çerçevede Ukraynalı mültecilere hizmet sunduğu bizzat yerinde
gözlemlenmiştir. Hâlihazırda Macaristan transit ülke olarak görülmekte ve az
sayıda Ukraynalı Macaristan’da kalmak üzere sığınma başvurusunda bulun-
maktadır. Ancak unutulmamalıdır ki savaşların ne zaman biteceğini önceden
tahmin etmek mümkün değildir. Ayrıca savaş sonrası yaşanan istikrarsız orta-
mın düzelmesi veya ülkenin kendine gelme süreci de zaman alabilmektedir. Bu
süreç uzadıkça mültecilerin sığındıkları ülkede kalma ihtimalleri de artmakta-
dır. Zira söz konusu kişiler bu süreçte sığındıkları ülkenin okullarına çocukla-
rını göndermekte, iş hayatına o ülkede katılmakta, o ülkenin dilini öğrenmekte
ve o ülkede çevre edinmektedir. Sığınmacı sayısına bakılmaksızın entegrasyon
politikalarına öncelik verilmelidir. Bunun için ilgili olabilecek tüm kurumlar-
dan temsilcilerin bulunduğu komisyonların kurulması önem arz etmektedir.
Politikalar okullarda çocuklardan başlayacak kadar kapsamlı olmalıdır. Enteg-
rasyon sonucunda ev sahibi toplumun vatandaşları ülkede yaşanan herhangi
13 https://data2.unhcr.org/en/dataviz/229?sv=54&geo=10783
33