Page 30 - macaristan-ukrayna raporu tr
P. 30

Kamu Denetçiliği Kurumu Tarafından Ukraynalı Mültecilere İlişkin Olarak Macaristan’a Gerçekleştirilen Çalışma Ziyareti Raporu



               oranı lise döneminde oldukça azalmaktadır. MEB, Suriye’de lise eğitiminin zo-
               runlu olmamasını, Suriyeli ailelerin geleneksel yapılarını, dil bariyerini, maddi
               imkânsızlıkları eğitime yeterince erişim sağlanamamasının nedenleri arasında
               sıralamaktadır. Eğitime dâhil olan bu kadar yüksek rakamdaki Suriyeli öğrenci-
               ler, yeni okulların inşa edilmesini, daha fazla öğretmen istihdamını da zorunlu
               kılmıştır. Örgün eğitimin yanı sıra MEB tarafından başta Türkçe eğitiminin yanı
               sıra mesleki ve hobi kursları da olmak üzere genç ve yetişkin Suriyelilere yaygın
               eğitim faaliyetleri de yürütülmüştür. Belediyeler tarafından da benzer kurslar
               organize edilerek kişilerin iş hayatına katılımlarına katkıda bulunulmuştur. 2014-
               2021 yılları arasında yaygın eğitim faaliyetleri kapsamındaki kurslara geçici ko-
               ruma altındaki 1.047.602 kursiyer katılım sağlamıştır.  9

               Suriyelilerin gerek kendi geçimlerini sağlayabilmeleri, gerekse Türk toplumuna
               entegrasyonları açısından büyük önem arz eden çalışma hayatına katılıma iliş-
               kin olarak da yasal düzenlemeler yapılmıştır. Buna göre geçici koruma altındaki-
               ler geçici koruma kimliklerini aldıktan 6 ay sonra çalışma iznine başvurabilmek-
               tedirler. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bünyesinde başvuruların daha
               hızlı değerlendirilebilmesi amacıyla geçici koruma altındakilerin başvurularıyla
               ilgilenen özel bir birim kurulmuştur.

               Türkiye Cumhuriyeti, bu süreçte geliştirmiş olduğu kapsamlı mevzuatı, ev sa-
               hipliği yapmakta olduğu milyonlarca Suriyelilere sunmuş olduğu hizmetler çer-
               çevesinde uluslararası kamuoyundan sıklıkla övgü almaktadır.  Türkiye Cum-
                                                                     10
               huriyeti savaştan kaçan masum insanlara kapılarını açmayı bir insanlık görevi
               olarak görmüş ve buna göre hareket etmiştir. Diğer taraftan bu kadar yüksek
               sayıda mülteciye ev sahipliği yapmanın sadece ekonomik değil sosyal anlamda
               da önemli sonuçları ve getirdiği sorunlar bulunmaktadır. Uygulanan tüm en-
               tegrasyon  politikalarına  rağmen  sayının  yüksekliği  ve  sürecin  uzaması  Türk
               toplumunda huzursuzluk yaratmaktadır. Dönem dönem sosyal medya üzerinde
               “Ülkemde mülteci istemiyorum” içerikli kampanyalar düzenlenmektedir. Hatta
               son dönemde benzeri paylaşımlar ve tartışmalar tekrar artmıştır.
               2011 sonrasında doğan Suriyeli bebek sayısı 650 bini aşmışken, çalışan Suriyeli
               sayısı 1.4 milyonu bulmuşken ve Türkçe eğitim alan, okullara giden Suriyeli sa-
               yısı 770 bin iken geçici koruma altına alınan Suriyelilere misafir gözüyle bakmak
                          11
               zorlaşmıştır.   Suriyelilerin yaklaşık 11 yıldır Türkiye’de yaşadıkları, birçoğunun

               9    https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/26165737_goc2022sunu.pdf
                   https://www.unhcr.org/tr/en/18768-grandi-urges-aid-turkeys-refugee-hosting-effort.html
               10
               11    https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hurriyet-pazar/turkiyedeki-suriyelilerin-gonullu-bir-sekilde-geri-don-
                 me-ihtimalleri-yok-41801416

           28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35