Page 204 - mahalli-iradeler
P. 204
atölyelerinin gerekse de su sayaçlarının doğrululuk muayenesi yapıl-
dığı bahsedildiğin, bunun aksinin ortaya konmadığı, bu itibarla idare-
nin bu işleminde de hukuka aykırılık tespit edilemediğinden şikayetin
reddi gerekmiştir.
36) Yukarıdan bu yana anlatılanlar, şikayetçinin iddiaları
idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve yargı ka-
rarları ışığında birlikte değerlendirildiğinde şikayet başvuru-
cusunun iddialarının yerinde ve haklı olduğunun tespit edile-
mediği, idarenin öne sürdüğü gerekçelerin somut olay bazında
aksinin ispat edilemediği, idarenin işlemlerinde hukuka aykı-
rılık tespit edilemediğinden tüm şikayetlerin reddi gerektiği
kanaat ve sonucuna varılmıştır.
Her ne kadar Kamu Denetçisi 2014 yılı Nisan ayı ile 2015 yılı Ni-
san ayı arasında Üretici Fiyat Endeksinin (ÜFE) %4,80 ve su tüketim
miktarı aynı iken su faturası tutarı toplamının % 45 civarında artışın
ekonomik gerçekliklerle bağdaşmadığı, bundan böyle su bedelinde ya-
pılacak artışların ekonomik gerçekleri yansıtır dengeli bir fiyat politi-
kası şeklinde olması gerektiği, atıksu bedeli belirlenirken kirleten öder
ilkesi uyarınca maliyetlerin belirlenip farklı tarifeler oluşturulması ge-
rektiği ve yine şube yolu bakım ücretinde yapılan artışların ölçülü ve
orantılı olmadığını ve bu yönlerden tavsiye karar önerisinde bulunmuş
olsa da yukarıdan bu yana yapılan açıklamalardan görüleceği üzere,
idarenin gerekçelerinin makul, mantıklı, ölçülü ve orantısız olduğu-
nun kanıtlanamadığı diğer yönden, idare tarafından maliyetler bildi-
rilmemiş ise de Türkiye Cumhuriyetinin ikinci büyük ve aynı zamanda
başkenti olan Ankara’nın büyükşehir olması, büyümesi, ilçe belediye-
lerinin borçlarını üstlenmiş olması gerekçelerinin makul ve mantık-
lı görüldüğü, kamu yararı ve hizmetin gereklerine aykırı bir durum
tespit edilmediği, idarenin işlemleri yaparken takdir marjı içerisinde
kalmadığının tespit edilemediği, sonuç olarak hukuka aykırılık tespit
edilemediğinden kamu denetçisinin görüşüne iştirak edilememiştir.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
37) T.C Anayasanın “Kanun Önünde Eşitlik” başlıklı 10’uncu mad-
desinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesinin 13’üncü maddesindeki etkili başvuru hakkı-
nın ve 17’nci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasağının ihlal
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 199