Page 205 - mahalli-iradeler
P. 205
edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı gibi şikâye-
te konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyanna-
mesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına
alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin tespit edilmediği sonuç
ve kanaatine varılmıştır.
E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
38) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri de-
ğil aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etme-
leri beklenmektedir. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun
Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan
haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcı-
lığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü
yer almaktadır. Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesinin 41 inci mad-
desi ve Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen Avrupa Doğru
İdari Davranış yasası gibi uluslararası mevzuatlarda da iyi yönetim il-
kelerinin ne olduğuna ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.
39) Dosya münderecatına göre, söz konusu ilkeler yönünden yapı-
lan değerlendirme neticesinde; idareden istenilen bilgi ve belgelerin
süresi içinde Kurumumuza gönderildiği, idarenin başvuranla ilgili iş-
lemlerinde kanunlara uygunluk, makul sürede ve gerekçeli karar verme,
kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine uygun davrandığı;
ancak idarenin 1 m³ su bedelinin maliyeti, kar oranı ve satış fiyatının
ne olduğunun tarife bazında bildirilmemesi, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, hesap verilebilirlik, şeffaflık, haklı beklentiye uygunluk, karara
karşı başvuru yollarını göstermeyerek bu ilkelere uymadığı anlaşılmış
olup; idarenin bundan böyle bu ilkelerede de uyması beklenmektedir.
200 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU