Page 303 - mahalli-iradeler
P. 303

C. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’ın Kamu Başdenetçisine
            Önerisi
               19) Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma ne-
            ticesinde, idarece tesis edilen işlemin hukuka uygun olduğu değerlen-
            dirilerek şikâyetin reddi yönündeki öneri Kamu Başdenetçisine sunul-
            muştur.

               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme ve Gerekçe

               20) Şikâyetçi, 3 numaralı paragrafta açıklandığı üzere; tapu tahsis
            belgesinde yer alan 400 m²’lik alanın adına tescil edilmesi talebiyle
            şikâyet başvurusunda bulunmuştur.

               21) Tapu tahsis belgesi, imar ve gecekondu mevzuatı çerçevesin-
            de; Hazine, belediye, Vakıflar Genel Müdürlük ve il özel idarelerinin
            müstakilen sahip oldukları taşınmazlar üzerinde 2981 sayılı Kanun ile
            belirlenen çerçevede ilgili kişilere tanınan “şahsi hak” içeren bir belge-
            dir (İLGEZDİ, Av.Ali Rıza (2016). “100 Soruda Tapu Tahsis Belgesi”,
            Seçkin Yayıncılık, Ankara, ss.23). Yerleşik içtihatlara göre;  tapu  tahsis
            belgesi bir mülkiyet belgesi olmayıp yalnızca fiili kullanmayı belirle-
            yen ve ilgilisine aksi sabit oluncaya kadar kişisel hak sağlayan bir zil-
            yetlik belgesidir. Dar gelirlilerin konut sahibi olmalarını sağlamak için
            düzenlenmiş olan 2981 sayılı Kanunun gerekçesinde; Yasanın amacı,
            ekonomik ve sosyal nedenlerle birer çekim merkezi haline gelen kent-
            lere akın eden vatandaşların mutlak olan barınak ihtiyaçlarının gide-
            rilmesi, imar mevzuatı ve planlara uygun hale getirilebilecek yapıların
            belli şartlarda hukukileştirilmesi olarak belirtilmiştir.
               22) Tapu tahsis belgesine sahip olunması, tahsis edilecek alanın
            hak sahibi adına tescili için yeterli değildir. Tahsis belgesinin tapuya
            dönüştürülebilmesi için mevzuatla düzenlenmiş şartlar, 16 no.lu pa-
            ragrafta yer verilen Kararda sayılmış olup, tahsise konu alanın imar
            planına göre konut alanında kalması ve herhangi bir kamu hizmetine
            ayrılmamış olması, tahsis karşılığında mevzuat gereğince belirlenecek
            taşınmaz bedelinin ödenmesi bu şartlardandır. Ayrıca; tapu tahsis bel-
            gesi verilecek yapıların konut olarak kullanılması gerektiği, konut ola-
            rak kullanılmadığı sonradan anlaşılan  yapılara verilen tapu tahsis bel-
            gelerinin idarece iptal edilebileceği; arsa tahsisinde 400 m² üst sınırı





           298   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308