Page 304 - mahalli-iradeler
P. 304
olduğu, tahsis edilecek alanın gecekondunun kapsadığı alan kadar ola-
bileceği hususları da yargı kararlarına konu edilmiştir.
23) Somut olayda; gecekondusu için 2981 sayılı Kanun hükümle-
rinden yararlanmak amacıyla usulüne uygun başvuruda bulunan şikâ-
yetçi adına, ... ada ... sayılı parselin 400 m²’lik kısmına 15/04/1986
tarihli ve 1301 yevmiye numaralı tapu tahsis belgesi düzenlendiği tar-
tışmasızdır. Ancak; tahsise konu alanın İdarece ağaçlandırılacak alan
kapsamında olduğu ve şikâyetçinin söz konusu gecekonduda hiç ika-
met etmediği belirtilmiş, şikâyetçi tarafından da gecekonduda hiç ika-
met edilmediği teyit edilerek, anılan taşınmazın arsa bedelinin öden-
diğine dair bilgisinin ve bir ödeme belgesinin olmadığı ifade edilmiştir.
Buna göre; hiç ikamet edilmemiş olan ve ağaçlandırılacak alan olarak
genel kullanıma ayrılmış alanda bulunan gecekondunun arsa bedeli-
nin de ödendiğine dair herhangi bir belge ibraz edilemediğinden, şikâ-
yete konu tapu tahsis belgesinin tapuya dönüştürülmesi için gereken
şartların oluşmadığı değerlendirilmektedir.
24) Diğer taraftan, Edirne Belediye Encümeninin 10/03/2016 ta-
rihli Kararıyla; şikâyetçinin 12 m²’lik gecekondusu için Kanunun üst
sınırı olan 400 m² üzerinden düzenlenmiş olan tapu tahsis belgesi, ka-
munun zarara uğratılmaması adına iptal edilerek, 12 m²’lik gecekondu
dâhil olmak üzere toplam 25 m² alan üzerinden yeniden düzenlenmiş
ve fazladan verilen 375 m² alanın kamunun üzerinde bırakılmasına
karar verilmiştir. Tahsis belgesinin idari işlemle geri alınması müm-
kün olup, arsa tahsisi yapılırken 400 m² yasal üst sınırın da dikkate
alınarak, gecekondunun kapladığı alana göre tahsis yapılması gerekli-
liği açıktır. Aksi durumun; Kanunun amacından uzaklaşılarak kişilerin
bir konut sahibi olmaları değil, bina sahibi olmaları sonucunu doğura-
rak haksız zenginleşme yolunu açacağına şüphe yoktur. Bu bağlamda;
2981 sayılı Kanun gereğince Belediyelere devri yapılan taşınmazlar
için İdarenin tasarruf yetkisi dâhilinde, mevzuatla kendisine verilmiş
yetki çerçevesinde hareket ettiği görülmüştür.
25) Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar, mevzuat, yargı ka-
rarları ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; ilgi-
li alanın tahsis yapılan kişi adına tescili için tapu tahsis belgesinin var-
lığının yeterli olmadığı, tahsis belgesinin tapuya dönüştürülebilmesi
için gereken koşulların oluşmadığı, Belediyenin mevzuatla kendisine
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 299