Page 93 - Ombudsman Bülten-Temmuz 2018
P. 93
“ HAK ARAMA KÜLTÜRÜ VE OMBUDSMANLIK
KONULU RESİM/AFİŞ VE KOMPOZİSYON
YARIŞMASINDA ÖDÜL ALAN ESERLER “
likle‘’ sahip olduğu hakları’’ öğrenmesi, hak ara- göstermediğimiz müddetçe, kendi haklarımı-
ma bilincinin bireylere yerleşmesi; hak arama zı dahi savunmakta güçlük çekeriz. Zira hiç-
özgürlüğünün yerleşmesi açısından önemlidir. bir insan veya kuruluş, bir topluma karşı güçlü
Haklarımızı bilmek, öncelikle haksızlığa uğradı- olamaz. Hiçbir zorba da topluma karşı zorba-
ğımızda bunu tespit edebilmemizi sağlar. Bu da lık yapamaz. Hukuk ise her zaman imdadımı-
ancak bilinçlenme ile mümkün olur. Bizle öğ- za yetişemez. Teknoloji sayesinde günümüzde
renciyiz. Eğer öğretmenlerimiz veya idarecile- her türlü bilgiye ulaşmak çok kolaylaştı. ‘ Şeffaf
rimiz haksız yere bizi aşağılıyor, hakaret ediyor, devlet’ devlet anlayışı ile resmi bilgiler paylaşı-
ayrımcılık yapıyor veya şiddet uyguluyor ise, bu lıyor, devlet kurumlarına ulaşmak kolaylaşıyor.
hak ihlalinin hesabını sorabilmeliyiz. Kapımızın Şikâyetlerimizi duyurmak, isteklerimizi iletmek-
önündeki çöpleri belediye zamanında topla- le ebette sorunlar çözülmüyor. Bunun İçin de
mıyorsa, başıboş gezen saldırgan köpekler için devletimiz Kamu Denetçiliği Kurumu’nu (Om-
tedbir almıyorsa, keyfi uygulamalar ile görevimi budsmanlık) oluşturmuş. Toplumda hukukun
yerine getiremiyorsa belediye görevlilerini şikâ- üstünlüğüne ve hak arama bilincinin yerleştiril-
yet ederek yola getirebilmeliyiz. Arabalar için mesine katkıda bulunmak, temel hukuk bilgileri
park bırakılmayan belediyeye karşı yapılacak ve haklar konusunda vatandaşımızı bilgilendir-
mücadele, belediyenin bu yanlıştan dönmesine mek, bilinçlendirmek, hak arama özgürlüğünün
neden olabilir. Bir devlet kurumuna gittiğimiz- işler hale gelmesine ve gelişmesine katkı sağla-
de; memurlar işimizle ilgilenmez, başlarından mak üzere; bu kurum hayata geçirilmiş. Bizlerin
savmaya çalışırsa, bu durum o kişinin görevini kumu kurumlarıyla çözemediğimiz meseleleri-
yapmaması anlamına gelir. Böyle davranan ki- mize aracılık ediyor. Çözüm esnasında tıkanan
şileri şikâyet etmek, kurumlardaki işlerin daha noktaları, açmaya çalışıyor. Bezlerin bu kuruma
verimli yapılmasını sağlayabilir. ulaşması çok kolay olmalıdır. Sorunları kısa sü-
rede, vatandaşı ve bizleri memnun ederek so-
Bu yanlışlık ve eksiklikleri düzeltmenin en iyi nuçlandırması gerekir. Yoksa inandırıcılığını kay-
yolu da yazılı olarak, ilgili makamlara şikâyette beder.
bulunmaktır. Çünkü atalarımızı; ‘söz uçar, yazı
kalır’ demiştir. Kişisel bilgilerimizi ile beraber, Hak arama bilincimizi ve hak arama girişimleri-
derdimizi ve çözülmesini istediğimiz mesele- mizi; hem tek başımıza hem de sivil toplum ile
yi, ilgili makama iyi aktaran bir dilekçe önem- beraber, kurumsal anlamda bir hak arama yolu
lidir bu noktada. Hem takibi kolaydır, hem de belirleyerek oluşturabilmeliyiz. Kendimizin hak-
cevap verilmesi daha kolay olur. Telefon ile de kını ararken, başkasının hakkını da aramalıyız.
şikâyetlerde bulunmak mümkündür. Ancak ne Haklarımızın yanında, sorumluluklarımızın da
derece etkili olduğu tartışılan bir konudur. Baş- bilincinde olmalıyız. Yeni yasal gelişmeleri ve
vurunuzun takibini mutlaka yapmalıyız. Verilen yasal düzenlemeleri de yakından takip etme-
cevabında çözüme yönelik olması gerekir. Eğer liyiz. Bu konuları bilenlere sürekli danışmalıyız.
sorunumuz çözülmüyorsa, daha üst makamla- Devlet kurumlarının düzgün çalışması ve sorun-
ra da sesimizi duyurmalıyız. Çözene kadarda ları çözebilmeleri, ancak bizim gibi duyarlı ve
ısrarcı olmalıyız. bilinçli insanların sayesinde gerçekleşir.
Demokratik bilince sahip toplumdan bir örnek… Erva Çelik / Kompozisyonn Dalında 2.’lik Ödülü
Bizler başkalarına yapılan haksızlıklara tepki Ümitköy Andolu İmam Hatip Lisesi Fen ve
Sosyal Bilimler Proje Okulu
TEMMUZ, 2018 91