Page 11 - KDK
P. 11
CM/Rec(2019)6 sayılı Tavsiye
Kararı’nın Eki
Ombudsmanlık kurumunun geliştirilmesine dair ilkeler
I. Ombudsmanlık kurumlarının kuruluşu ve temel özellikleri
1. Ombudsmanlık kurumları, tüm üye devletlerde mevcut olmalıdır.
Bu kurumlardan bir veya daha fazlasının seçilmesi, her devlet tarafından,
teşkilatı, özellikleri ve ihtiyaçları ışığında gerçekleştirilmelidir. Bu
kurumlar, her ne şekilde sunulursa sunulsun, tüm kamu hizmetleri
bakımından herkesçe doğrudan ve kolayca erişilebilir olmalıdır.
Ombudsmanlık kurumlarının varlığından haberdar olmayabilecek,
Ombudsmanlık kurumlarına erişimde zorluk yaşayabilecek veya
göçmenler, özgürlükten yoksun bırakılmış kişiler, engelliler, yaşlılar ve
çocuklar gibi savunmasız durumda olabilecek kişilere özel dikkat
gösterilmelidir.
2. Üye devletler, başta Avrupa Konseyi bünyesindeki Avrupa Hukuk
Yoluyla Demokrasi Komisyonu (Venedik Komisyonu) tarafından 15 Mart
2019 tarihinde kabul edilen ve 2 Mayıs 2019 tarihinde Bakanlar Komitesi
tarafından onaylanan, Ombudsmanlık kurumunun korunması ve
geliştirilmesine ilişkin İlkeler olmak üzere, Ombudsmanlık kurumlarına
ilişkin mevcut standartları ve tavsiyeleri göz önünde bulundurarak,
Ombudsmanlık kurumları için, tercihen anayasal düzeyde ve/veya böyle
bir kurumun temel görevlerini tanımlayan, bağımsızlığını garanti eden ve
hem ulusal hem de uluslararası düzeyde görevlerini etkin bir şekilde
yerine getirmesi için gerekli araçları kendisine sağlayan bir kanunla,
sağlam bir yasal dayanak temin etmelidir.
3. Bir Ombudsmanlık kurumu başkanının seçilme ve atanma süreci,
kurumun bağımsızlığını güçlendirici nitelikte olmalıdır. Adaylar, yüksek
ahlaki otoriteye sahip olmalı ve hukukun üstünlüğü, demokratik yönetişim
ve insan hakları alanında tanınmış bir yetkinliğe sahip olmalıdır. Herhangi
bir Ombudsmanlık kurumunun başkanlık makamının önemli bir süre
boyunca boş kalmaması için düzenlemeler yapılmalıdır.
10