Page 12 - KDK
P. 12
4. Üye devletler, Ombudsmanlık kurumlarının, görevlerini, üzerinde
yetki sahibi oldukları herhangi bir kamu hizmeti sağlayıcısından bağımsız
olarak, etkili bir şekilde ve tarafsızlık, dürüstlük, şeffaflık ve hakkaniyet
ortamında yerine getirmelerine olanak tanıyan, elverişli bir ortamda
faaliyet göstermelerine imkân tanımalıdır.
5. Üye devletler, Ombudsmanlık kurumlarının, alınan şikâyetler veya
yetkileri kapsamındaki diğer konular hakkında güvenilir bir inceleme
yapabilmesine imkân tanımak amacıyla, tüm idari makamların ve diğer
ilgili kuruluşların faaliyetleriyle iş birliği içerisinde olmalarını ve
hürriyetinden yoksun bırakılan kişilerin tutulduğu yerler de dâhil olmak
üzere ilgili tüm tesislere ve tüm ilgili kişilere sınırsız erişim sağlamalarını
şart koşacak, etkin tedbirler almalıdır. Ombudsmanlık kurumları ayrıca,
diğer hakların ve meşru menfaatlerin korunmasından kaynaklanan olası
kısıtlamalara tabi olarak ve sahip oldukları verilerin gizliliğini garanti altına
almak amacıyla, bu tür inceleme için ihtiyaç duyulan tüm bilgilere
erişebilmelidirler.
6. Üye devletler, Ombudsmanlık kurumlarına, görevlerini tamamen
bağımsız bir şekilde yerine getirmelerine imkân tanıyacak, uygun, yeterli
ve sürdürülebilir kaynaklar sağlamalıdır. Ombudsmanlık kurumları, kendi
personelini atayabilmeli ve personelinin yeterli eğitim almalarını
sağlamalıdır.
7. Üye devletler, Ombudsmanlık kurumlarını tehditlere ve tacize
karşı korumak için gerekli tüm önlemleri almalıdır. Ombudsmanlık
kurumlarına ve personeline veya onlarla iş birliği yapan veya yapmak
isteyen kişilere karşı misilleme veya sindirme niteliği taşıyan eylemlerde
bulunulduğuna dair iddiaların söz konusu olduğu tüm durumlar, derhâl ve
kapsamlı bir şekilde soruşturulmalı ve failler adalet önüne çıkarılmalıdır.
II. Ombudsmanlık kurumlarının temel görevleri
8. Üye Devletler, Ombudsmanlık kurumlarına verilen yetkilerin,
özellikle aşağıdaki hususlar bakımından bu kurumları güçlendirmesini
sağlamalıdır:
a. herhangi bir kişiyi veya bir grubu idarenin hatalı eylemlerine,
hak ihlaline, haksızlığa, suistimale, yolsuzluğa veya kamu
hizmeti sağlayan kamu kuruluşlarından veya özel kurumlardan
kaynaklanan adaletsizliğe karşı korumak amacıyla, alınan
şikâyetler üzerine veya kendi inisiyatifiyle, bireyler ve kamu
hizmeti sağlayıcıları arasındaki uyuşmazlıkların çözümünü
11