Page 26 - KDK
P. 26
Ulusal iyi uygulamalar
Bu uygulamalar, Avrupa Konseyi İnsan Hakları Yürütme Komitesi
(CDDH) üyelerinin katkıları temelinde seçilmiş ve derlenmiştir. Ayrıca,
çeşitli üye devletlerde Avrupa Konseyi tarafından yürütülen iş birliği
faaliyetleri kapsamında belirlenen iyi uygulamalar hakkında bilgileri de
içerir. Bu derleme hiçbir şekilde kapsamlı değildir ve üye devletlerdeki
diğer olumlu gelişmeleri yansıtacak olan, gelecekteki güncellemelere
tabidir.
İyi ulusal uygulamalar, her biri yukarıda yayınlanan CM/Rec(2019)6 sayılı
Tavsiye Kararı’nın Ekinde belirtilen bir ilkeye karşılık gelen bir dizi temaya
göre sıralanmıştır.
İlgili ilke, her bir tematik başlığın altında belirtilmiştir.
A. Ombudsmanlık kurumunun kuruluşu ve temel
özellikleri
Doğrudan ve kolay erişilebilir Ombudsmanlık kurumlarının
varlığı
İlke 1
Ombudsmanlık kurumları, şikâyetlerin yazılı veya sözlü olarak ve
herhangi bir resmî gereklilik olmaksızın yapılmasına imkân tanıyarak,
genellikle vatandaşlarca kolayca erişilebilir olmalarını sağlamaktadırlar.
Ombudsmanlık kurumları, hizmetlerini ücretsiz olarak sunar.
Ombudsmanlık kurumlarının çoğu şikâyetleri çevrim içi olarak kabul eder
ve birçoğu sosyal medyayı kullanır. Pek çok Ombudsmanlık kurumu,
şikâyette bulunmakta güçlük çekebilecek kişilerin şikâyetlerini kolayca
yapabilmelerini sağlamak için savunmasız gruplara ulaşmaktadır.
Ermenistan İnsan Hakları Savunucusunun internet sitesindeki tüm
yazılar, podcast formatında mevcuttur. İsveç Parlamento Ombudsmanları
internet sitesi, hafif görme engelli olan, okuryazarlık düzeyi düşük olan
veya öğrenme engellerine sahip kişilere erişim sağlamak için “metinden
konuşmaya” destek aracı kullanmaktadır. Örneğin, İrlanda
Ombudsmanlığı personeli, şikâyetleri almak için sığınmacı ve mülteci
barınma merkezlerini düzenli olarak ziyaret etmektedirler. Danimarka’da,
şikâyetler Ombudsmanlığına yazılı veya sözlü olarak yapılabilir.
Polonya’da İnsan Hakları Komiserliği mevzuatı, şikâyetlerin ücretsiz ve
formalite olmaksızın yapılabileceğini öngörmektedir.
25