Page 26 - KDK
P. 26

Ulusal iyi uygulamalar


              Bu  uygulamalar,  Avrupa  Konseyi  İnsan  Hakları  Yürütme  Komitesi
              (CDDH)  üyelerinin  katkıları  temelinde  seçilmiş  ve  derlenmiştir.  Ayrıca,
              çeşitli  üye  devletlerde  Avrupa  Konseyi  tarafından  yürütülen  iş  birliği
              faaliyetleri  kapsamında  belirlenen  iyi  uygulamalar  hakkında  bilgileri  de
              içerir. Bu derleme hiçbir şekilde kapsamlı değildir ve üye  devletlerdeki
              diğer  olumlu  gelişmeleri  yansıtacak  olan,  gelecekteki  güncellemelere
              tabidir.
              İyi ulusal uygulamalar, her biri yukarıda yayınlanan CM/Rec(2019)6 sayılı
              Tavsiye Kararı’nın Ekinde belirtilen bir ilkeye karşılık gelen bir dizi temaya
              göre sıralanmıştır.
              İlgili ilke, her bir tematik başlığın altında belirtilmiştir.

              A. Ombudsmanlık kurumunun kuruluşu ve temel
                 özellikleri

              Doğrudan ve kolay erişilebilir Ombudsmanlık kurumlarının
              varlığı

              İlke 1
              Ombudsmanlık  kurumları,  şikâyetlerin  yazılı  veya  sözlü  olarak  ve
              herhangi  bir  resmî  gereklilik  olmaksızın  yapılmasına  imkân  tanıyarak,
              genellikle vatandaşlarca kolayca erişilebilir olmalarını sağlamaktadırlar.
              Ombudsmanlık      kurumları,   hizmetlerini   ücretsiz   olarak   sunar.
              Ombudsmanlık kurumlarının çoğu şikâyetleri çevrim içi olarak kabul eder
              ve  birçoğu  sosyal  medyayı  kullanır.  Pek  çok  Ombudsmanlık  kurumu,
              şikâyette  bulunmakta  güçlük  çekebilecek  kişilerin  şikâyetlerini  kolayca
              yapabilmelerini sağlamak için savunmasız gruplara ulaşmaktadır.

              Ermenistan  İnsan  Hakları  Savunucusunun  internet  sitesindeki  tüm
              yazılar, podcast formatında mevcuttur. İsveç Parlamento Ombudsmanları
              internet sitesi, hafif görme engelli olan, okuryazarlık düzeyi düşük olan
              veya öğrenme engellerine sahip kişilere erişim sağlamak için “metinden
              konuşmaya”     destek    aracı    kullanmaktadır.   Örneğin,    İrlanda
              Ombudsmanlığı  personeli,  şikâyetleri  almak  için  sığınmacı  ve  mülteci
              barınma merkezlerini düzenli olarak ziyaret etmektedirler. Danimarka’da,
              şikâyetler  Ombudsmanlığına  yazılı  veya  sözlü  olarak  yapılabilir.
              Polonya’da İnsan Hakları Komiserliği mevzuatı, şikâyetlerin ücretsiz ve
              formalite olmaksızın yapılabileceğini öngörmektedir.

                                                25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31