Page 30 - KDK
P. 30
Örneğin, Ombudsmanın yetkisi altında faaliyet gösteren Kosova Ulusal
Önleme Mekanizması , özgürlükten yoksun bırakılma yerlerinin
3
temsilcileriyle ve mahkemelerin temsilcileriyle, bölgesel farkındalık
yaratmayı amaçlayan bir dizi yuvarlak masa toplantısı düzenlemiştir. Bu
toplantılar, kurumun rolü ve yetkisi ile ilgili kavrayışın güçlendirilmesine,
hürriyetinden yoksun bırakılan kişilerin tutulduğu bu gibi yerlere erişimin
kolaylaşmasına ve yetkililerin yapıcı diyaloğa katılımının artırılmasına
imkân tanımıştır. İnsan Hakları Ombudsmanlık Kurumunun yetkisi altında
faaliyet gösteren Slovenya Ulusal Önleme Mekanizması, ilgili devlet
yetkilileriyle düzenli olarak yapıcı diyalog kurmakta ve Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesi kararlarının uygulanmasını koordine etmekle görevli
bakanlıklar arası bir çalışma grubu da dâhil olmak üzere çeşitli bakanlık
organlarında görev almaktadır. Bu aktif katılımın bir sonucu olarak,
kurumun çok sayıda tavsiyesi uygulamaya konulmuştur.
Çoğu yargı alanında, güçlü soruşturma yetkileri de bulunmaktadır.
Örneğin, Norveç’te, Ombudsmanlık mevzuatı, Ombudsmana devlet
kurumlarından bilgi talep etme ve kendi görev alanı içindeki tüm binalara
girme yetkisi vermektedir. Çoğu zaman, binalara erişim yetkileri özellikle
hürriyetinden yoksun bırakılan kişilerin tutulduğu yerlerle ilgilidir. Örneğin
Avusturya’da, Avusturya Ombudsmanlık Kurulu, tüm bu tesislere ve
engellilere yönelik tesislere erişim yetkisine sahiptir. Çek
Cumhuriyeti’nde, Kamu Hakları Savunucusu, dosyaları incelemek,
çalışanlarla görüşmek veya gözaltına alınan kişilerle özel olarak
buluşmak için, herhangi bir devlet kurumunun binalarına önceden haber
vermeksizin girme yetkisine sahiptir.
Rusya Federasyonu’nda, İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, özgürlüğü
kısıtlayıcı bir cezadan hüküm giymiş kişilerin bulunduğu tüm yerleri,
tutukevlerini ve hürriyetinden yoksun bırakılan kişilerin tutulduğu diğer
yerleri, herhangi bir devlet kurumunu, yerel özyönetim organlarını,
teşkilatı ve hukuki niteliği ve mülkiyet şekli dikkate alınmaksızın kurumları,
kuruluşları ve teşkilatları, askerî birimleri ve kamu kurumlarını serbestçe
ziyaret etme hakkına sahiptir. İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, hem
kararların yürürlükte olduğu davalar hem de reddedilmiş davalar ve
herhangi bir cezai takibatın başlatılmadığı dosyalar da dâhil olmak üzere
cezai, medeni ve idari davalara erişim hakkına sahiptir.
3 “Bu metinde bölge, kurumlar veya nüfus temelinde Kosova'ya yapılan tüm atıflar, 1244 sayılı
Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi Kararı'na uygun olarak ve Kosova'nın statüsüne halel
getirmeyecek şekilde anlaşılacaktır.”
29