Page 28 - KDK
P. 28

Ermenistan, Avusturya, Bosna Hersek, Bulgaristan Cumhuriyeti, Estonya,
              Yunanistan, Litvanya, Malta, Kuzey Makedonya, Polonya, Portekiz, Rusya
              Federasyonu, Slovak Cumhuriyeti, Slovenya ve İspanya.
              Kamu Denetçisinin seçilmesi ve atanması

              İlke 3
              Ombudsmanın  seçilme  ve  atanma  süreciyle  ilgili  olan  ve  bağımsızlığı
              teşvik  etmek  için  tasarlanmış  yasal  hükümlere  bir  örnek,  Belçika’da
              görülebilir. Belçika Federal Ombudsmanlık mevzuatı, Ombudsman görevi
              için  başvuru  yapmak  üzere  adaylara  açık  bir  davet  gönderilmesi
              sonrasında, Ombudsmanlık Temsilciler Meclisi tarafından atanmasını şart
              koşmaktadır.  Ombudsman  olarak  atanabilmek  için,  adayın  sicilinin
              kusursuz olması, devletin Kamu Hizmet dairelerinde 1. düzey görevlerde
              bulunmaya imkân tanıyan bir öğrenim derecesine sahip olması ve idare
              hukuku  alanında  veya  sosyal  alanlarda  en  az  beş  yıllık  ilgili  mesleki
              deneyime  sahip  olması  gerekir.  Herkese  açık  olan  işe  alım  sürecine,
              yasama organı tarafından atamaya ve Ombudsman  rolüne uygunluğa ek
              olarak,  görev  sahibinin  bağımsızlığı,  kendisine  görev  güvencesi
              sağlanarak  temin  edilmektedir.  Bu  nedenle,  Belçika  Ombudsman
              mevzuatında, Ombudsmanın bağımsız olmasını ve yetki alanı dâhilinde
              yürüttüğü faaliyetler nedeniyle görevden alınamayacağı öngörülmektedir.
              İnsan  Hakları  Komiserinin  hastalık  nedeniyle  görevlerini  yerine
              getirememe gibi sınırlı gerekçelerle görevden alınabileceği Polonya gibi
              diğer yargı alanlarında da benzer yasal hükümler mevcuttur.

              Ombudsmanlık kurumunun bağımsızlığını teşvik etmek için yaygın olarak
              kullanılan  bir  başka  önlem,  atama  sonrasında  diğer  görevlerden  istifa
              edilmesi ve çıkar çatışması yaratan durumlardan feragat etme gerekliğidir.
              Örneğin Macaristan Temel Haklar Komiserliğinin mevzuatında, Komiserin
              yetki  alanının,  kazanç  getiren  diğer  herhangi  bir  istihdam  veya  görevi
              kapsayamayacağına  dair  bir  hüküm  bulunmaktadır.  Ayrıca,  söz  konusu
              makama atanacak kişinin, Komiser olarak seçilmeden önceki dört yıl içinde
              çeşitli  siyasi  veya  kamu  görevlerinde  bulunmamış  olması  da  şart
              koşulmaktadır.  Mevzuat  hükümleri  ayrıca,  hükûmetin  Ombudsmanlık
              görevini  boş  bırakmak  suretiyle  Kurumun  etkinliğini  ortadan  kaldırma
              ihtimalini en aza indirmeye çalışmaktadır. Örneğin Çek Cumhuriyeti’ndeki
              Kamu  Hakları  Savunucusu  mevzuatında,  yeni  Kamu  Hakları
              Savunucusunun seçiminin söz konusu makamda görev yapan bir önceki
              kişinin görev süresi dolmadan önce yapılması gerektiği, makamın görev
              süresinden  önce  boşalması  hâlinde  ise  60  gün  içerisinde  bir  seçim
              yapılması gerektiği ifade edilmektedir.



                                                27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33