Page 24 - soma rapor 30122014
P. 24

Diğer yandan, 3213 sayılı Maden Kanunu’nun doğrudan iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin

               olarak düzenlenen “İşletme faaliyeti” başlıklı 29’uncu maddesinin birinci fıkrasında, işletme
               faaliyetinin,  projesine  ve  Kanunun  ilgili  hükümlerine  göre  yürütüleceği,  işletme  projesine

               aykırı faaliyette bulunulması ve faaliyetlerin can ve mal güvenliği açısından tehlikeli bir durum
               oluşturduğunun tespit edilmesi halinde maden üretimine yönelik faaliyetlerin durdurulacağı;

               ikinci  fıkrasında,  işletme  projeleri  ve  değişiklikleri  uygulamaya  konulmadan  önce  Genel
               Müdürlük onayının alınmasının zorunlu olduğu, aksi takdirde faaliyetin durdurulacağı; üçüncü

               fıkrasında, işletme açısından tehlikeli durumların tespiti halinde, bu halleri gidermek için ruhsat

               sahibine altı aya kadar süre verileceği, mücbir sebepler dışında bu sürenin uzatılmayacağı, bu
               süre  sonunda  projeye  uygun  faaliyette  bulunulmaması  veya  tehlikeli  durumun  ortadan

               kaldırılmaması halinde teminatın irat kaydedilerek işletme faaliyetinin durdurulacağı; dördüncü
               fıkrasında; ruhsat sahibinin, her yıl nisan ayı sonuna kadar bir önceki yıl içinde gerçekleştirdiği

               işletme faaliyeti ile ilgili teknik belgeleri, satış bilgi formunu, faaliyet bilgi formunu ve işletme
               sahasında  arama  yapmış  ise  arama  ile  ilgili  bilgileri  Genel  Müdürlüğe  vermekle  yükümlü

               olduğu, yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde teminatın irad kaydedileceği, yükümlülük

               yerine getirilinceye kadar faaliyetin durdurulacağı öngörülmüştür.

                     Buna  göre;  “yeraltı  kaynaklarının  değerlendirilmesi  amacına  dönük  belirli  girdileri

               seçilmiş bir teknoloji kullanarak mevcut ve potansiyel talebi karşılamak üzere mal ve cevher
               üretmek için çalışmaları düzenleyen  beyan niteliğinde  rapor”  şeklinde tanımlanan projeye

               uygun faaliyette bulunulmaması ve faaliyetlerin can ve mal güvenliği açısından tehlikeli bir
               durum oluşturduğunun tespit edilmesi halleri müeyyideye bağlanmaktadır.


                     6331 sayılı Kanun’da işveren ile çalışanların görev, yetki ve yükümlülükleri belirlenmiş
               olup;  mesleki  risklerin  önlenmesi  ve  bu  risklerden  korunulmasına  yönelik  çalışmaları  da

               kapsayacak, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunulması için işverenin; çalışanları arasından
               iş  güvenliği  uzmanı,  işyeri  hekimi  ve  diğer  sağlık  personeli  görevlendireceği,  çalışanları

               arasında belirlenen niteliklere sahip personel bulunmaması hâlinde, bu hizmetin tamamını veya

               bir kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden hizmet alarak yerine getirebileceği, ancak
               belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olması hâlinde, tehlike sınıfı ve çalışan sayısı

               dikkate alınarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisinin de üstlenebileceği hüküm altına
               alınmıştır. İş güvenliği uzmanları, işyeri sağlık ve güvenlik birimleri ve ortak sağlık ve güvenlik

               birimleri  ile  ilgili  mevzuat,  uygulamalar  ve  sorunlar  ile  çözüm  önerileri,  raporun  “Kömür

               Madenciliğinde Özdenetim Faaliyetleri” kısmında ayrıntılı olarak irdelenmiştir.





                                                           10
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29