Page 22 - soma rapor 30122014
P. 22
gibi mevzuat gereği diğer belgelerin inceleneceği, her türlü denetimde çevre ile uyum planına
uygun çalışılıp çalışılmadığının kontrol edileceği belirtilmek suretiyle inceleme ve denetimin
içeriğine ilişkin düzenlemeler yapılmıştır.
Maden mühendislerinin hizmet ve yetkileri ayrıntılı olarak belirlenmiş olup; maden
mühendisliği kapsamında değerlendirilen etüt, araştırma-geliştirme, değerlendirme gibi
hizmetler, maden işletme faaliyetinin yapılabilirliğine yönelik fizibilite projesi ve raporu
hazırlanması, işletme ruhsat taleplerine esas, ruhsat alanında belirlenmiş bir maden rezervinin
ekonomik olarak işletilmesine yönelik teknik ve mali konuları içeren işletme projesi
hazırlanması, maden işletmeciliği yapılacak alanlarda uygun üretim yöntemlerinin belirlenmesi
gibi teknik niteliği haiz hizmet ve yetkiler maden mühendislerine verilmiştir.
Ayrıca jeoloji mühendisleri, jeofizik mühendisleri, harita ve kadastro mühendisleri,
kimya mühendisleri veya kimyagerlerin hizmet ve yetkilerine ilişkin düzenlemeler de
mevcuttur. Yönetmelikte yer verilen bir diğer görevli olan teknik nezaretçi, maden
işletmelerinin teknik ve emniyet yönünden nezaretini yaparak Kanun ve ilgili yönetmeliklerde
yer alan görevleri yerine getirmekle sorumlu ve yükümlü olan kişidir. İşletme içerisinden
denetim gerçekleştiren teknik ve daimi nezaretçiler ile ilgili mevzuat hükümlerine, uygulama
esaslarına ve uygulamada karşılaşılan sorunlara, raporun “Kömür Madenciliğinde Özdenetim
Faaliyetleri” başlığı altında ayrıntılı olarak yer verilecektir.
Madencilik faaliyetlerinin hangi esaslara göre yürütüleceği ve bu esaslarla ilgili olarak
bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının vereceği izinlere dair usul ve esasları
düzenlemek amacıyla hazırlanan Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliği, 21/6/2005 tarihli ve
25852 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Bahsi geçen Yönetmelik, orman, muhafaza ormanı, ağaçlandırma alanları, kara avcılığı
alanları, özel çevre koruma bölgeleri, milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtı, tabiatı koruma
alanı, tarım, mera, sit alanları, su havzaları, kıyı alanları ve sahil şeritleri, karasuları, turizm
bölgeleri, alanları ve merkezleri ile kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri, askerî yasak
bölgeler, imar alanları ve mücavir alanlarda madencilik faaliyetlerinin çevresel etki
değerlendirmesi, gayrisıhhi müesseseler ile ilgili hususlar dâhil hangi esaslara göre
yürütüleceğini kapsamakta olup, sayılan alanlarda yapılacak arama faaliyetleri ve üretim
faaliyetleri süreçlerinde alınması gerekli izinlere ayrıntılı olarak yer verilmiştir.
8