Page 244 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 244

15) 9 numaralı paragrafta ve yukarıda bahsi geçen 4708 sayılı Ka-
            nun’un 6. maddesinde yapı denetim kuruluşu ve bu kuruluşlarda ça-
            lışan mimar, mühendis, kontrol elemanı gibi kişilerin yapı ile ilişiği-
            nin kesilmesi halinde durumun ilgili idareye bildirilmesi zorunluluğu
            düzenlenmiş, Kanunun uygulanması için çıkarılan ve 10 numaralı pa-
            ragrafta değinilen Yönetmeliğin 16. maddesinde de yapı denetim ku-
            ruluşlarında çalışanların istifaları özel bir şekilde düzenlenmiştir. Bu
            düzenlemenin amacını idare 4 numaralı paragrafta anlatılan hususları
            sayarak açıklamıştır.
               16) İdare üstlendiği görevleri yerine getirebilmek için Anayasa ve
            kanunlara aykırı olmamak kaydıyla genel ve soyut nitelikte normlar
            koyarak düzenleme yetkisini kullanmaktadır. İdarenin düzenleme
            yetkisi, idarenin takdir yetkisinden ve belirlilik ve düzenli idare ilke-
            lerinden kaynaklanmaktadır. İdarenin takdir yetkisi; idarenin belli bir
            kararı alıp almaması veya kanunda öngörülen çözümlerden istediğini
            seçme serbestisine sahip olması yada belirli bir konuda karar alabilmek
            için hangi şart ve durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek
            imkanına sahip olmasıdır. Belirlilik ve düzenli idare ilkeleri ise; idare-
            nin takdir yetkisini nasıl kullanacağını göstermek için açık düzenle-
            meler yapmasıdır. İdare düzenleme yetkisini Anayasada öngörülen ka-
            nun, tüzük ve yönetmelik gibi düzenleyici işlemlerle kullanabilirken;
            bunların dışında Anayasada öngörülmeyen kararname, karar, genelge,
            tamim v.s. gibi düzenleyici işlemlerle yapabilir. İdarenin, düzenlenme
            yapabilmesi için daha önceden yapılmış yasal bir düzenleme kural ola-
            rak zorunlu iken; bu yasal düzenlemede idarenin açıkça düzenleyici
            işlem yapma yetkisinin öngörülmüş olması zorunlu değildir.
               17) Bir üst paragrafta anlatılan nedenlerle şikayet edilen idare 9,
            10, 11 ve 12 numaralı paragraflarda yer alan kanun, yönetmelik ve ge-
            nelge tarzında düzenlemeler ile takdir yetkisini kullanmak suretiyle
            düzenleyici işlem yapma yetkisini kullanmıştır. Tüm bu nedenlerle, şi-
            kayete konu olan Yönetmeliğin 16. maddesinin 8. fıkrasında yer alan
            istifanın noterlikçe keşide edilecek bir istifaname ile yapılması ve yapı
            denetim kuruluşu ile İl Yapı Denetim Komisyonuna bildirilmesi zo-
            runluluğunun hukuka ve hakkaniyete aykırı bir yönünün bulunmadığı
            anlaşılmaktadır.







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  243
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249