Page 511 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 511

kuruluşların yapacağı destekler birlikte dikkate alınarak değerlendirme ya-
              pılır. “ifadesine, üçüncü fıkrasında; “Ayrıca; Türk Üniversiteleri ve ku-
              rum ve kuruluşları tarafından yurt dışında düzenlenen ve/veya çoğunluk
              Türklerin katıldığı toplantılara destek verilmez. “ifadesine,

                 11.2. “Diğer “başlıklı 11 inci maddesinin ikinci fıkrasında;
              “Yurt Dışı Bilimsel Etkinliklere Katılma Desteği Programının Kural ve İlke-
              lerinde belirtilmeyen özel durumlarda, BİDEB Değerlendirme ve Destekle-
              me Kurulu’nun kararları uygulanır “ifadesine yer verilmiştir.
                  B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
                 12. Anayasa Mahkemesinin 31/01/2013 tarih E. 2011/45 K.
              2013/24 sayılı kararı; “Hukuk devleti ilkesi idarenin “belirlilik”,
              “istikrar”, “öngörülebilirlik “ve “haklı beklenti “ilkelerine uy-
              gun davranmasını içermektedir. Buna göre, idarenin vatandaşların gü-
              venini boşa çıkaracak uygulamalardan kaçınması gerekir. Hukuk dev-
              letinde idareden beklenen açık ve güvenilir olma yükümlülüğüne uy-
              gun davranmasıdır. Haklı beklenti, idarenin ister bir taahhüt, isterse
              uzun süren bir uygulamasına güvenerek olsun, bireylerin bir çıkarları
              ya da lehlerine olan bir sonuca ulaşabileceklerini ya da edinebilecekle-
              rini ümit etmelerini ifade eder. “şeklindedir.
                  13. Anayasa Mahkemesinin 17/04/2008 tarih E:2005/5 ve K:
              2008/93 sayılı kararında; “Bilindiği üzere, Anayasanın 2 inci mad-
              desinde Devletin temel nitelikleri arasında hukuk devleti ilkesine yer
              verilmiş olup, hukuk devletinin temel ilkelerinden biri “belirlilik”tir.
              Bu ilkeye göre, hukuki düzenlemelerin hem kişiler hem de idare
              yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeye-
              cek şekilde açık, net, anlaşılır, uygulanabilir ve nesnel olması,
              ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem
              içermesi de gereklidir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlantı-
              lı olup birey, yasadan, belirli bir kesinlik içinde, hangi somut
              eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağ-
              landığını, bunların idareye hangi müdahale yetkisini doğurdu-
              ğunu bilmelidir. Ancak bu durumda kendisine düşen yükümlülükle-
              ri öngörebilir ve davranışlarını ayarlar. Hukuk güvenliği, normların
              öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde dev-
              lete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu güven





            510   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516