Page 213 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 213

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


           üzerine inceler ve karara bağlar.” denilmektedir.
           10.1. TKT’nin “Kurulun oluşumu” başlıklı 3’üncü maddesinin ikinci fıkrasında; “Tahkim
           Kurulunun görev süresi, Federasyon Başkanının görev süresi ile sınırlıdır.” denilmektedir.
           10.2. TKT’nin “Kararların Kesinliği” 14’üncü maddesinde; “Kurul kararları kesindir; idari veya
           yargısal mercilerin onayına tabi olmadığı gibi, bu kararlara karşı idari veya yargısal mercilere de
           başvurulamaz.” denilmektedir.
           10.3. TKT’nın “Huzur Hakkı” başlıklı 22’nci maddesinde; “Kurul üyelerine, katıldıkları
           toplantılar için, Türkiye Futbol Federasyonu Yönetim Kurulu’nun her sezon başında belirleyeceği
           huzur hakkı verilir.” denilmektedir.
           IV. KAMU DENETÇİSİ ARİF DÜLGER’İN KAMU BAŞDENETÇİSİNE ÖNERİSİ
           11. Başvuranın iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı
           birlikte değerlendirilerek hazırlanan “Tavsiye Kararı Önerisi” Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
           V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
           A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme
           12. Anayasanın; “Sporun geliştirilmesi ve tahkim” başlıklı 59’uncu maddesinde “(Spor
           Federasyonları) Tahkim kurulu kararlarına karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı”;
           “Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79’uncu maddesinde ise “Yüksek Seçim Kurulunun
           (YSK) kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamayacağı” kurala bağlanmıştır. Dolayısı ile
           kanun koyucu tarafından YSK’nın kararlarına karşı her türlü başvuru yolu kapatılırken Tahkim
           Kurulu kararlarına karşı sadece yargı yolu kapatılarak yargı haricindeki hak arama yolları açık
           bırakılmıştır.
           12.1. Anayasanın 74’üncü maddesi “Herkesin bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına
           sahiptir.” hükmünü amir olup 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun 5’inci maddesinin
           birinci fıkrası ile Kurumun görevi “… idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü
           eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka
           ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak”
           şeklinde düzenlenmiş; ikinci fıkrası ile de Kamu Denetçiliği Kurumunun incelemeyeceği istisnalar
           belirlenerek “Yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, yargı yetkisinin kullanılmasına
           ilişkin kararlar, Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri” Kurumun görev alanı
           dışında bırakılmış, ancak, Kanun ile belirlenen bu istisnalar arasına TFF dahil edilmemiştir.
           12.2. Bu husus, TFF aleyhine Kurumumuzca alınan sair başvuruların incelenmesi aşamasında
           TFF’nin çeşitli gerekçeler ile bilgi ve belge taleplerini karşılamaması üzerine, Kurumumuz
           tarafından iletilen 20/11/2017 tarih ve E.14434 sayılı yazıda da; “…Federasyonunuzun söz konusu
           eylem ve işlemleri için yalnızca yargı denetimi yolu kapatılarak bu alanın, Anayasanın 79’uncu
           maddesinde YSK kararları için getirilen düzenlemenin aksine büsbütün denetim dışında
           bırakılmadığı; dolayısıyla, dayanağını Anayasanın 74’üncü maddesinden alarak, yargısal değil,
           hukukilik ve hakkaniyet denetimi ile kamu gözetimi ve denetimi faaliyetini gerçekleştiren Kamu
                   5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                  https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
                                            8 / 28








                                                             2 MART 2018, ANKARA  213
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218