Page 214 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 214
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
Denetçiliği Kurumu için, bahse konu alanın denetiminde Anayasal bir engelin bulunmadığı…”
belirtilerek TFF’ye bildirilmiştir.
12.3. Konu, 5894 sayılı Kanun ve Kanunun uygulanması amacıyla Genel Kurul tarafından çıkartılan
TFF Statüsü açısından değerlendirilecek olursa, TFF’nin kamusal niteliğinin ağır bastığı
görülmektedir. Konunun detaylarına, Kamu Denetçiliği Kurumunun 31/03/2017 tarih ve E.2734
sayılı Kararında ayrıntılı bir şekilde yer verilmiş olmakla birlikte, yine 12 no’lu paragrafta yer
verilen Kurumumuz yazısında; “TFF’nin kanunla kurulmuş bir yapı olduğu ve kanuni
ayrıcalıklardan yararlandığı…” ifade edilerek Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01/02/2015
tarihli ve 107 sayılı “… Türkiye Futbol Federasyonunun kanunla kurulmuş bulunması ve kanunla
kamu gücüne ait bir takım yetkileri kullanması imkânı tanınmış olması karşısında kamu kurumu
niteliğinde olduğuna…” ilişkin kararı hatırlatılarak Federasyonun, 6328 sayılı Kanunun 3’üncü
maddesindeki “idare” tanımı içinde yer aldığı ifade edilmiştir.
12.4. Nitekim burada da bir kez daha tekrar etmek gerekirse, Anayasanın 58’inci ve 59’uncu
maddeleri, 5894 sayılı Kanunun amacını ve ulaşılmak istenen hedefleri ve gerekçeleri, mezkûr
Kanun ile TFF’ye yüklenilen görev ve sorumluluklar, gerek TFF gerekse ilk derece hukuk
kurullarının kaynağının Kanun olması, TFF’nin Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve
Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) nezdinde uyum ve uyma yükümlülüğü ile
milletlerarası alanda temsil görevinin bulunması, Futbol sporunu ulusal düzeyde yürütme ve
düzenleme yetkisini, buna bağlı olarak ulusal düzeyde futbol süjeleri üzerinde etki doğuran, futbola
ilişkin bağlayıcı nitelikte düzenleme yapma yetkisini tek başına elinde bulundurması, TFF’ye
yüklenilen milli ödev ve sorumlulukların varlığı gibi unsurlar TFF’nin kamu gücünü ve yetkisini
kullanan tekel niteliğini haiz kamu hizmeti gören bir kuruluş olduğunun açık ifadesidir. Dolayısıyla,
TFF’nin aksi yöndeki nitelemeleri ve 6328 sayılı Kanun karşısında KDK’nın bilgi ve belge
taleplerine karşı sergilemekte olduğu tutum yasal dayanaktan yoksundur.
13. Kurumumuza başvuran TFF Yönetim Kurulu eski üyesi Yaşar AŞÇIOĞLU; TFF Statüsü ve ilgili
Talimatta PFDK ve Tahkim Kurulunun Yönetim Kurulu üyeleri hakkında yargılama yapılabileceği
yönünde açık hüküm bulunmadığı, PFDK ve Tahkim Kurulu üyelerinin Yönetim Kurulu üyeleri
tarafından seçilmesi, söz konusu Kurulların Yönetim Kuruluna bağımlılığı nedeni ile hakkında
anılan Kurullar tarafından ceza verilemeyeceği, cezaya konu fiillerin suç teşkil etmediği, haberleşme
hakkı ihlali olduğu, hiçbir itirazının TFF tarafından dikkate alınmadığı iddiaları ile 13 no’lu
paragrafta sayılı cezaların yok hükmünde olduğunun tespitinin yapılmasını talep etmektedir.
14. Başvuran, Yönetim Kurulu üyeliğine 25/06/2015 tarihinde seçilmiş, 07/06/2017 tarihinde istifa
etmiştir. Yönetim Kurulu üyeliği görevini sürdürmekte iken PFDK tarafından aşağıda sıralanan
disiplin cezaları ile isnat edilmiştir.
14.1. TFF PFDK’nın 27/10/2016 tarihli E: 2016/2017-200 ve K: 2016/2017-315 sayılı kararı ile
başvuranın bir başka TFF Yönetim Kurulu üyesine “whatsapp” üzerinden yollamış olduğu “Tlf da
söylemek istemedim Yıldırım Bey e söyle Artık onun takım arkadaşı Değilim Konya’da veya başka
bir yerde bana selam vermesin istemiyorum”, “Rica ediyorum senden bunu söyle lütfen”, “TFF de
yıldırım beyle dostluğum bitmiştir nokta TFF bitince arzu ederim ki Dostluğumuz devam eder Karar
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
9 / 28
214 2 MART 2018, ANKARA