Page 163 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 163
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
X. Çalışma Hakkı ve İstihdam
Ülkemizde yaşamlarını sürdüren Suriyeliler hakkında gündeme en sık gelen konulardan
biri de çalışma hakkı ve bu konuda yapılan düzenlemelerdir. Bu konunun salt ekonomiyi
ilgilendiren bir konu olmadığı, doğrudan ve dolaylı olarak toplumsal yaşamı da etkilediği
değerlendirilmektedir.
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 91’inci maddesi ile Geçici
Koruma Yönetmeliği’nin 29’uncu maddesine göre, 11/01/2016 tarih ve 2016/8375
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile “Geçici Koruma Sağlanan Yabancıların Çalışma
İzinlerine Dair Yönetmelik” (Yönetmelik) kabul edilerek 15/01/2016 tarihi itibariyle
yürürlüğe girmiştir. Böylece ülkemizde bulunan geçici koruma altındaki Suriyelilerin
çalışmalarına ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.
Yönetmelik öncesinde ülkelerindeki iç karışıklık nedeniyle Ülkemize gelmiş ve İçişleri
Bakanlığı’ndan en az 6 ay süreli ikamet izni almış olan Suriye uyruklu yabancıları
istihdam etmek isteyen işverenler veya kendi şirketini kurmuş olan Suriye uyruklu
yabancılara çalışma izni almak üzere belirli usul ve esaslar çerçevesinde Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na (Bakanlık) başvuru yapabilme hakkı tanınmıştır.
Bakanlıkça, bu kapsamda yapılan çalışma izni talepleri ivedilikle incelenmiş ve herhangi
bir değerlendirme kriterine tabi tutulmaksızın sonuçlandırılarak, bir yıl süreli çalışma
izni verilmiştir.
Yönetmelik ile ülkemizde bulunan Suriyelilerin yardımlara bağımlı yaşamdan çıkarak,
ekonomik özgürlüğünü kazanacağı bir işte çalışmasının ve bulunduğu ülkeye katkı
sağlamasının yolu açılmıştır. Anılan Yönetmeliğin içeriğinde, çalışma izni başvurularının
değerlendirilmesinde esas alınacak belirli şartlar ortaya konulmuştur:
• Geçici koruma sağlanan yabancılar, geçici koruma kayıt tarihinden altı ay sonra
çalışma izni almak için Bakanlığa başvuruda bulunabilecektir.
• Geçici koruma kaydına göre yabancıya kalma hakkı sağlanan ilde çalışmak üzere
başvuru yapılmalıdır.
• Geçici koruma sağlanan yabancılara asgari ücretin altında ücret ödenemeyecektir.
Yapılan başvurularda herhangi bir belge istenmemektedir. Başvurular tamamen
elektronik ortamda e-devlet kapısı üzerinden gerçekleştirilmektedir. Başvurularda belge
olarak sisteme taranması talep edilen belgelerden ilki, iş sözleşmesi; diğeri ise geçici
koruma kapsamındaki Suriye vatandaşının fotoğrafıdır. Bunun dışındaki tüm bilgilerin
değerlendirilmesi, Bakanlığın diğer kamu kurumları ile yapmış olduğu protokoller
TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU 163