Page 166 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 166

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            rekabetle karşı karşıya kalmaktan endişe edenleri huzursuz etmektedir. Daha da önemlisi
            bu konuda önemli bir “istismar” gerçeğinin de ortaya çıkıyor olmasıdır. Zira bazı işverenler
            için Suriyelilerin varlığı “ucuz işgücü” bakımından bir avantaj olarak da görülebilmektedir.
            Bazı sektörlerde ihtiyaç duyulan eleman eksikliğinin, doğal olarak işveren lehine bir ücret
            karşılığında Suriyeliler tarafından kapatıldığına dair iddialarla sıklıkla karşılaşılmaktadır.” 150
            hususları belirtilmiştir.

            Bu kapsamda; ülkemizde geçici koruma statüsünde bulunan Suriyelilere çalışma
            izni  verilmesinin  ve  kayıt  dışı  çalıştırılmalarının  önüne  geçilmesine  ilişkin  alınacak
            tedbirlerin; kendilerinin ve ailelerinin geçimlerini sağlamaları noktasında, yaşadıkları
            topluma külfet olmadan ve uyum içinde hayatlarını sürdürmeleri bakımında oldukça
            önemli olduğu değerlendirilmektedir.
            XI. Sosyal Yardımlar


            Sosyal yardımlar, ülkemizde bulunan geçici koruma altındaki Suriyelilere yönelik
            hizmetler arasında önemli bir yere sahiptir. Söz konusu hizmetler gerek AFAD, ASPB,
            Belediyeler, gerekse sivil toplum kuruluşları aracılığıyla gerçekleştirilmekte olup, bu
            amaçla çok sayıda proje yürütülmektedir. Geçici Koruma Yönetmeliğinin “Sosyal Yardım
            ve Hizmetler” başlıklı 30’uncu maddesinin ilk fıkrasında “Bu yönetmelik kapsamındaki
            yabancılardan ihtiyaç sahibi olanlar, 29/5/1986 tarihli ve 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma
            ve Dayanışmayı Teşvik Kanununun 3’üncü maddesinde belirtilen Sosyal Yardımlaşma
            ve Dayanışmayı  Teşvik Fonu Kurulunun belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde
            anılan Kanun kapsamındaki sosyal yardımlardan yararlandırılabilir.”; ikinci fıkrasında
            “Bu Yönetmelik kapsamındaki yabancılardan ihtiyaç sahibi olanların sosyal hizmetlere
            erişimleri Bakanlık (İçişleri Bakanlığı) ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından
            belirlenen usul ve esaslara göre sağlanır.” hususları yer almaktadır.

            Bu çerçevede yabancı uyruklulara Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları (SYDV)
            aracılığı ile yapılacak yardımlara ilişkin usul ve esaslar Fon Kurulunun 17/10/2014
            tarih ve 2014/6 sayılı kararında yer alan ilke kararı ile düzenlenmiş olup, geçici koruma
            altındaki yabancılara da söz konusu usul ve esaslar çerçevesinde yardım yapılması
            22/01/2015 tarih ve 2015/1 sayılı Fon Kurulu Kararı ile uygun bulunmuştur. Bu ilke
            kararı, 02/07/2015 tarih ve 2015/4 sayılı Fon Kurulu kararı ile güncellenmiştir.

            Yapılan tüm bu mevzuat düzenlemeleri çerçevesinde geçici barınma merkezi dışında kalan
            Suriyeliler, kayıt altına alınmaları şartıyla SYDV’den yardım talep edebilmektedirler.
            Yardım talepleri sonucunda SYDV’ler bu şahıslara “yabancı yardımları” başlığı altında


            150 M. Murat ERDOĞAN ve Can ÜNVER “Türk İş Dünyasının Türkiye’deki Suriyeliler Konusundaki Görüş,
            Beklenti ve Önerileri”, TİSK, Ankara, 2015, s.45


        166   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171