Page 237 - temel-haklar
P. 237
sözleşmelerinin geçerliliğini koruduğu ve sözleşme hükümleri gere-
ğince bahse konu şirketin göle su akışını sağlayan yapıların bakım ve
onarımlarının ivedilikle şirket tarafından yapılması gerektiği belirtil-
miştir.
VI- HUKUKİ DEGERLENDİRME
I- Hukuka ve Hakkaniyet Uygunluk Denetimi Yönünden
49) Dosyanın incelenmesinden, şikayetçinin Elazığ Maden Gezin
Beldesinde bulunan Behremaz çevirme kanalının her iki tarafında ara-
zisi ve bu arazide evi ile ahırının bulunduğu Hazar I-II HES tesislerinin
su kaynağının su potansiyelini arttırmak üzere yapılan çalışmalardan
kaynaklanan su taşkınları nedeniyle her yıl tarlasında yıkıntı olduğu
iddialarıyla DSİ 9’uncu Bölge Müdürlüğü, Elazığ Valiliği, Maden Kay-
makamlığı ve imtiyaz sözleşmesi tarafı ...Elektrik Üretim, İletim, Dağı-
tım ve Tic. A.Ş. nezdinde çeşitli girişimlerde bulunduğu, ilgili idareler
tarafından çok sayıda başvurulara ya cevap verilmediği ya da belirtilen
zararın sorumlusunun ...Elektrik Üretim, İletim, Dağıtım ve Tic. A.Ş
olduğu gerekçesiyle şikayetçinin ilgili şirkete yönlendirildiği, zararın
var olup olmadığı, varsa bu zararı neden kaynaklandığı ve şikayetçinin
zararının ne miktarda olduğu konusunda yerinde herhangi bir dene-
tim yapılmadığı anlaşılmaktadır.
50) İmtiyaz sözleşmeleri birer idari sözleşme olduğu için, imtiyaz
sözleşmesinin tarafı olan İdarenin diğer tarafa (imtiyaz sahibi) naza-
ran bir takım üstün hak ve yetkileri vardır. Bu hak ve yetkiler; denetim
ve yaptırım uygulama yetkisi, sözleşmede tek taraflı değişiklik yapma
yetkisi ile imtiyazın geri alınması yetkisidir. İdare, hizmetin sürekli
ve düzenli olarak işleyip işlemediğini ve imtiyaz sahibinin üstlendiği
yükümlülüklerini yerine getirişini denetleme ve gerektiğinde yaptırım
uygulama yetkisine sahiptir. Şartnamede ve sözleşmede belirtilme-
miş olsa bile, İdarenin kamu hizmetlerinin asıl sahibi ve sorumlusu
olmak sıfatıyla bu yetkilere sahip olduğu kabul edilmelidir. İdarenin
uygulayabileceği yaptırımların başında belli bir miktar paranın öden-
mesini isteme gelir. Buna göre İdare, imtiyaz sahibinin belirli kusurlu
davranışları karşısında mali müeyyidelere hükmedebilecektir. İdare
ayrıca, imtiyaz sahibinin hizmeti gereği gibi yürütmemesi halinde, iş-
letmeye geçici olarak el koyma yetkisine de sahiptir. İdare bu yaptırımı
232 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU