Page 237 - temel-haklar
P. 237

sözleşmelerinin  geçerliliğini  koruduğu  ve  sözleşme  hükümleri  gere-
            ğince bahse konu şirketin göle su akışını sağlayan yapıların bakım ve
            onarımlarının ivedilikle şirket tarafından yapılması gerektiği belirtil-
            miştir.

               VI- HUKUKİ DEGERLENDİRME

               I- Hukuka ve Hakkaniyet Uygunluk Denetimi Yönünden
               49) Dosyanın incelenmesinden, şikayetçinin Elazığ Maden Gezin
            Beldesinde bulunan Behremaz çevirme kanalının her iki tarafında ara-
            zisi ve bu arazide evi ile ahırının bulunduğu Hazar I-II HES tesislerinin
            su kaynağının su potansiyelini arttırmak üzere yapılan çalışmalardan
            kaynaklanan su taşkınları nedeniyle her yıl tarlasında yıkıntı olduğu
            iddialarıyla DSİ 9’uncu Bölge Müdürlüğü, Elazığ Valiliği, Maden Kay-
            makamlığı ve imtiyaz sözleşmesi tarafı ...Elektrik Üretim, İletim, Dağı-
            tım ve Tic. A.Ş. nezdinde çeşitli girişimlerde bulunduğu, ilgili idareler
            tarafından çok sayıda başvurulara ya cevap verilmediği ya da belirtilen
            zararın sorumlusunun ...Elektrik Üretim, İletim, Dağıtım ve Tic. A.Ş
            olduğu gerekçesiyle şikayetçinin ilgili şirkete yönlendirildiği, zararın
            var olup olmadığı, varsa bu zararı neden kaynaklandığı ve şikayetçinin
            zararının ne miktarda olduğu konusunda yerinde herhangi bir dene-
            tim yapılmadığı anlaşılmaktadır.

               50) İmtiyaz sözleşmeleri birer idari sözleşme olduğu için, imtiyaz
            sözleşmesinin tarafı olan İdarenin diğer tarafa (imtiyaz sahibi) naza-
            ran bir takım üstün hak ve yetkileri vardır. Bu hak ve yetkiler; denetim
            ve yaptırım uygulama yetkisi, sözleşmede tek taraflı değişiklik yapma
            yetkisi ile imtiyazın geri alınması yetkisidir. İdare, hizmetin sürekli
            ve düzenli olarak işleyip işlemediğini ve imtiyaz sahibinin üstlendiği
            yükümlülüklerini yerine getirişini denetleme ve gerektiğinde yaptırım
            uygulama yetkisine sahiptir. Şartnamede ve sözleşmede belirtilme-
            miş olsa bile, İdarenin kamu hizmetlerinin asıl sahibi ve sorumlusu
            olmak sıfatıyla bu yetkilere sahip olduğu kabul edilmelidir. İdarenin
            uygulayabileceği yaptırımların başında belli bir miktar paranın öden-
            mesini isteme gelir. Buna göre İdare, imtiyaz sahibinin belirli kusurlu
            davranışları karşısında mali müeyyidelere hükmedebilecektir. İdare
            ayrıca, imtiyaz sahibinin hizmeti gereği gibi yürütmemesi halinde, iş-
            letmeye geçici olarak el koyma yetkisine de sahiptir. İdare bu yaptırımı





           232   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242