Page 23 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 23

1. GÜN





            cevap arayacağım. Biliyorsunuz, bizim kurumumuz bağımsızdır ve özellikle
            de hakların savunulması görevini üstlenmektedir ve aynı zamanda diğer yö-
            netimlerle nasıl işlem yapabileceğini, özellikle de yasal çerçevesi içerisinde
            hangi mekanizmaları izleyeceğimizi dile getireceğim.
            Fas Krallığı’na gelince de ki ben bizim ülkemizde Ombudsman Kurumunun
            Başkanlığı  görevini  üstlenmekteyim.  Özellikle  idari  yöndeki  arabuluculuk
            görevini yapmaktayız. Tarih boyunca bizim ülkemiz sürekli bir şekilde göçe
            tanık olmuştur. Özellikle de son 20 yıl içerisinde büyük bir dönüşüme tanık
            oldu. Bu özellikle de çok sayıda insan ülkemize gelmektedir. Bu bizim ülke-
            mizi sadece göçmenleri ihraç eden bir ülke sıfatını vermemektedir. Aynı za-
            manda bir geçiş devleti özelliğini de taşımakta ve aynı şekilde karşılayan bir
            ülke ve ikamet ülkesine dönüşmektedir. Fas ile Avrupa Birliği 2013 Haziran
            ayında ortak siyasi anlaşma imzaladıktan sonra ve aynı zamanda bununla
            bağlantılı olarak göçle ilgili meseleleri biliyorsunuz, insan hakları alanında
            çok öneme haizdir bundan dolayı da ülkemiz gönüllü olarak göçmenlerin
            haklarının korunması konusunu görev addetmiştir. Aynı zamanda 2014 yı-
            lında 97 No.lu anlaşmayı da imzalamıştır ki bu da göçmen işçilere ilişkindir.
            1999 yılına ilişkin ve aynı zamanda 2016 yılında da 1143 No.lu anlaşmayı imza-
            lamıştır ki bu zor durumdaki göçmenlere ilişkin anlaşmadır. Aynı zamanda
            fırsatların eşit biçimde temin edilmesi ve göçmen işçilere aynı zamanda 1975
            yılına ilişkin anlaşma çerçevesinde anlaşmayı da imzalamıştır. Aynı zamanda
            bizim yeni anayasamız ki bu anayasamızda 2011 yılında yayınlanmıştı. Önem-
            li bir adım atmıştır ve vermiş olduğu hükümler çerçevesi içerisinde göçmen-
            lerin haklarının korunmasına ilişkin temelleri ve ilkeleri de oluşturmuştur.
            Buna ek olarak da 11 Kasım 2003 yılında bir yasa çıkarılmıştır ve bu yasada
            özellikle de yabancıların ülkemize giriş yapması ve ikamet etmesine ilişkin
            hususları belirlemiştir. Yasal olmayan göçe ilişkindir ki buna göre de çok
            önemli gereklilikleri öngörmektedir. Özellikle de göçmenlere ilişkin hakları
            dile getirmektedir ve görev hangi göreve bağlı kalmaları konusunu da dile
            getirmektedir. 2013 yılından itibaren Fas Krallığı yeni bir politika izlemeye
            başlamıştır. Özellikle de göçmen mültecilere ilişkin olarak insani yönden bir
            felsefeyi gütmektedir ve geniş kapsamlı bir politika izlemektedir ve bunun
            sonucu olarak göçmenlerle ilgili bir Bakanlık oluşturuldu. Birinci aşamada
            yasal olmayan bir şekilde Fas’ta ikamet eden yabancıların, özellikle de 2014
            yılı ile ilgili 2014 yılın sonuna kadar ikamet eden kişiler ki bunlar da 25 bin ki-
            şiydi. 25 bin kişinin idari yönden durumlarının düzeltilmesi sağlandı. Gerçek-
            leştirilmiş olan başarı sonucunda bu göçmenlerin durumlarının düzeltilme-
            sine ilişkin olarak 2016 yılında ikinci aşamaya geçilmiş bulunmaktadır. Aynı
            operasyonlar çerçevesinde bunun süresi de belirlenmemiş ve bu uygulan-



                                                                         21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28