Page 104 - KDK
P. 104

Pandemi Sürecinde Çocuk Hakları Çalıştay Raporu



                COVID-19 (KORONA) VIRÜS SALGINI SIRASINDA AILE VE
                ÇOCUKLARA YÖNELIK PSIKOSOSYAL VE RUHSAL DESTEK
                PLANI


                Ülkemizde ve bütün dünyada yayılmakta olan COVİD-19 salgı-
                nı sebebi ile günlük yaşamımızda büyük değişiklikler yaşanmakta
                ve birçoğumuz bu değişikliklere adapte olmakta zorlanmaktayız.
                Günlük rutinlerimizin ve alışık olduğumuz durumların değişme-
                si, çok sayıda aktivitemizin kısıtlanmak durumunda kalması ve
                bu sürecin yarattığı belirsizlik durumuyla birlikte toplumun kaygı
                seviyesi her geçen gün artmaktadır. Her ne kadar toplumun her
                kesimi bu durumdan aynı şekilde etkilenmese de kaygı, korku, ça-
                buk öfkelenme gibi bazı ortak duygular ortaya çıkmaktadır. Hiç
                şüphesiz çocuklar için bu durumu anlamlandırmak ve bu duruma
                uyum sağlamak çok daha zor olmaktadır. Özellikle virüs ve has-
                talıkla ilgili kendisine açıklanmayan ya da açıklansa da tam olarak
                anlam veremediği bilgilerin varlığı çocuk için önemli olan temel
                güven duygusunda sarsılmaya neden olacaktır. Salgın hastalıklar
                döneminde çoğu çocuk, duyarlı ebeveynlerinden ve bakıcıların-
                dan  aldıkları  destekle  doğal  işlevlerine  geri  dönerken,  bazıları
                yoğun stres, kaygı ve depresyon gibi ruhsal sorunlar yaşamakta-
                dır.  Pandemi nedeniyle uzun süreli olarak okulların kapanması
                ve çocukların evde kalma zorunlulukları onların fiziksel ve ruhsal
                iyilik halleri üzerinde olumsuz etkilere neden olmaktadır. Günlük
                yaşam rutinlerdeki ve akran ilişkilerindeki değişiklikler çocuklar
                üzerinde yaş ve gelişim düzeyleri ile de ilişkili olarak farklı etkiler
                yaratabilmektedir. Pandemi süreci her yaş ve gelişim döneminde-
                ki çocukları olumsuz etkilese de bu süreçte özellikle özel gereksi-
                nimli grupların destek ihtiyacı daha da artmıştır.

                Oyun ve okul öncesi eğitim, küçük yaş çocuklarının zihinsel, mo-
                tor, ruhsal, duygusal ve sosyal becerilerini kazanmalarını sağlayan
                faaliyetlerdir. Yaşamakta olduğumuz salgın durumunda rutinleri
                bozulan ve okul öncesi eğitimi sekteye uğrayan çocukların gelişim
                alanlarında duraksama ya da gerileme görülmektedir. Bu dönem-
                de anne babalarda ortaya çıkacak ruhsal etkilenmenin derecesine
                göre çocukların etkilenme dereceleri de değişebilmektedir. Yapı-




        102   Kamu Denetçiliği Kurumu
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109