Page 61 - KDK
P. 61
Pandemi Sürecinde Çocuk Hakları Çalıştay Raporu
yapılan başvuruların hangi idare şikâyet ediliyorsa, hangi bakanlık
hangi genel müdürlük valilik veya rektörlük kimse, neresi şikâyet
ediliyorsa onunla ilgili insanımız arasında dostane çözüm yollarını
kuruyoruz. Bu bakımdan da fevkalade mesafe almış durumdayız.
Verdiğimiz kararlar tavsiye kararları niteliğinde. Ama şunu da ifa-
de edeyim. KDK’na yapılan herhangi bir başvuru en geç altı ay
içinde çözüm buluyor. Biz mahkemeler gibi değiliz. Usulümüz ve
çalışma şeklimiz mahkemelerden farklı. Mahkemeler gibi incele-
me ve araştırmalar yapıyoruz. Kendimiz araştırıyoruz. İdareden
bilgi ve belge istiyoruz. Gerekirse keşif ve bilirkişi incelemesi yap-
tırıyoruz. Bunları yapabilecek güçlü bir Kurum. Tabi ifade ettiğim
gibi bizim Kurumun görevi idareyi denetlemek. İdarenin eylem ve
işlemlerini hukuki açıdan denetlemek…
Bunu resen yapamıyoruz çünkü kanunumuzda şikâyet üzerine
inceleme yapılır deniyor. Tabi idareyi denetlemek kolay bir olay
değil. Çünkü idareciler o makamlara geldiklerine göre bu işleri
en iyi bilen insanlardır. Dolayısıyla yaptıkları hepsi de onlara göre
doğru şeylerdir. Denetim zaten çok sempatik bir şey değil. Ama
biz bunu kendi usulümüzce yapmaya çalışıyoruz. Teminatlarımız
var bu arada tabi. Nedir bunlar? Kamu Denetçiliği Kurumu’ndaki
Başdenetçiyi ve Denetçileri TBMM seçiyor. Dört yıllığına seçiyor.
Dört yıl boyunca herhangi bir makam mevki merci bizim çalış-
malarımız esnasında bize talimat veremiyor, tavsiyede bulunamı-
yor, telkinde bulunamıyor. Bu önemli bir avantaj. İdare ile teması
olan arkadaşlar bunun ne anlama geldiğini bilirler. Bütçemiz genel
bütçe içerisinde değil. Çünkü biz devletin genel hiyerearşisi için-
de değiliz. Bağımsız bir kurumuz. Bütçemiz TBMM’den ayrılan
özel ödenekle oluşuyor. Bu da önemli bir avantaj. Dört yıl boyun-
ca hiçbir arkadaşımızın görevi sonlandırılamıyor. Görevi değişti-
rilemiyor. İdareyi bu şekilde denetlediğimiz gibi belirtildiği üzere
özel raporlar hazırlıyoruz. Bu özel raporların çok faydası oluyor.
Çünkü vakalara olaylara bağımsız bir kurum olarak bakıyoruz. Ve
yazdığımız konularda Cumhurbaşkanlığı nezdinde, Parlamento
nezdinde, Bakanlar veya ilgili idareler nezdinde takip etme imkâ-
nımız oluyor.
Kamu Denetçiliği Kurumu 59