Page 65 - KDK
P. 65

Pandemi Sürecinde Çocuk Hakları Çalıştay Raporu



                ihlallerini Kovidsiz dönemde de yaşıyoruz. Şu anda okullar açıldı.
                Bize çok ciddi Okullara kabullerle ilgili şikâyetler geliyor.

                Bizim ana problemlerimiz şu: Aslında biz kapsayıcı eğitime ge-
                çiş istiyoruz. Ve Down Sendromlu Çocukların diğer akranları ile
                beraber aynı sınıflarda yer almasını istiyoruz. Kanunlarda bunu
                öngörmekle beraber çocuğun üstün yararı milli eğitimde özel eği-
                tim yönetmeliklerinde yazmasına rağmen uygulamada farklı yo-
                rumlanıyor. Rehberlik araştırma merkezleri tarafından çocuklar
                okullara yönlendiriliyor. Özellikle bu dönemde biz şunu gördük
                kaynaştırma öğrencilerini özel eğitim sınıflarına, özel eğitim öğ-
                rencilerinin de özel eğitim okullarına yönlendirme gibi bir eğilim
                var. Ve ailelerden bize sürekli şikâyetler geliyor. Değerlendirme or-
                tamlarının yetersiz olduğu ve ailelerin sizin çocuğunuz özel eğitim
                alırsa bundan daha iyi fayda görür şeklinde ikna edilmeye çalışıldı-
                ğı söylemleri çok fazla geliyor maalesef uygulamada da bunu yaşı-
                yoruz. Diğer bir problem ise özellikle de zihinsel özel gereksinimli
                çocuklar kaynaştırma uygulamalarında okurken yanında bir gölge
                öğretmen, yurt dışındaki ismi ile bizde milli eğitim kolaylaştırıcı
                kişisi diye en son bir yazı yayınladı. Bu kolaylaştırıcı kişiye ihtiyaç
                duyuluyor. Maalesef Kanunlarda da bu yer bulmadığı için okullar-
                da kolaylaştırıcı kişilere izin verilmiyor.

                En son Kovid 19 öncesi Milli Eğitimin yayınladığı bir yazı ile
                kaynaştırmada okuyan otizmli öğrenciler için kolaylaştırıcı kişi-
                lere izin verilmişti. Biz bunun eğitimde erişilebilirlik ve eşitliğe
                de aykırı olduğunu söyledik. Çünkü sadece otizmli çocuklar için
                değil tanı odaklı değil ihtiyaç odaklı böyle bir şeye girişilmesi ge-
                rekiyor.  Hangi  çocuğun  neye  ihtiyacı  olduğunu  belirlemek  çok
                önemli. Bunlar uygulamada yapılmıyor. Ama bu dönemde gelen
                şikâyetlerde de şu da var. Bu yazıya rağmen otizmli çocuklar için
                kolaylaştırıcılara okul yönetimleri izin vermiyor ve sınıflara almı-
                yor. Burada diğer bir kavram kolaylaştırıcı kişinin kim olacağı ni-
                teliklerinin belirtilmesi ve kime bağlı çalışacağı da belirtilmediği
                için yazıda bir karmaşa söz konusu. Kolaylaştırıcı kişiyi de ailenin
                bulması ve ödemeleri ailelerin yapması isteniyor. Bu zaten özün-
                de ücretsiz eğitime erişimde maddi durumu iyi olmayan ailele-
                rin önüne başka bir engel çıkarmış oluyor. Bunun dışında da yine




                                                                 Kamu Denetçiliği Kurumu  63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70