Page 65 - KDK
P. 65
Pandemi Sürecinde Çocuk Hakları Çalıştay Raporu
ihlallerini Kovidsiz dönemde de yaşıyoruz. Şu anda okullar açıldı.
Bize çok ciddi Okullara kabullerle ilgili şikâyetler geliyor.
Bizim ana problemlerimiz şu: Aslında biz kapsayıcı eğitime ge-
çiş istiyoruz. Ve Down Sendromlu Çocukların diğer akranları ile
beraber aynı sınıflarda yer almasını istiyoruz. Kanunlarda bunu
öngörmekle beraber çocuğun üstün yararı milli eğitimde özel eği-
tim yönetmeliklerinde yazmasına rağmen uygulamada farklı yo-
rumlanıyor. Rehberlik araştırma merkezleri tarafından çocuklar
okullara yönlendiriliyor. Özellikle bu dönemde biz şunu gördük
kaynaştırma öğrencilerini özel eğitim sınıflarına, özel eğitim öğ-
rencilerinin de özel eğitim okullarına yönlendirme gibi bir eğilim
var. Ve ailelerden bize sürekli şikâyetler geliyor. Değerlendirme or-
tamlarının yetersiz olduğu ve ailelerin sizin çocuğunuz özel eğitim
alırsa bundan daha iyi fayda görür şeklinde ikna edilmeye çalışıldı-
ğı söylemleri çok fazla geliyor maalesef uygulamada da bunu yaşı-
yoruz. Diğer bir problem ise özellikle de zihinsel özel gereksinimli
çocuklar kaynaştırma uygulamalarında okurken yanında bir gölge
öğretmen, yurt dışındaki ismi ile bizde milli eğitim kolaylaştırıcı
kişisi diye en son bir yazı yayınladı. Bu kolaylaştırıcı kişiye ihtiyaç
duyuluyor. Maalesef Kanunlarda da bu yer bulmadığı için okullar-
da kolaylaştırıcı kişilere izin verilmiyor.
En son Kovid 19 öncesi Milli Eğitimin yayınladığı bir yazı ile
kaynaştırmada okuyan otizmli öğrenciler için kolaylaştırıcı kişi-
lere izin verilmişti. Biz bunun eğitimde erişilebilirlik ve eşitliğe
de aykırı olduğunu söyledik. Çünkü sadece otizmli çocuklar için
değil tanı odaklı değil ihtiyaç odaklı böyle bir şeye girişilmesi ge-
rekiyor. Hangi çocuğun neye ihtiyacı olduğunu belirlemek çok
önemli. Bunlar uygulamada yapılmıyor. Ama bu dönemde gelen
şikâyetlerde de şu da var. Bu yazıya rağmen otizmli çocuklar için
kolaylaştırıcılara okul yönetimleri izin vermiyor ve sınıflara almı-
yor. Burada diğer bir kavram kolaylaştırıcı kişinin kim olacağı ni-
teliklerinin belirtilmesi ve kime bağlı çalışacağı da belirtilmediği
için yazıda bir karmaşa söz konusu. Kolaylaştırıcı kişiyi de ailenin
bulması ve ödemeleri ailelerin yapması isteniyor. Bu zaten özün-
de ücretsiz eğitime erişimde maddi durumu iyi olmayan ailele-
rin önüne başka bir engel çıkarmış oluyor. Bunun dışında da yine
Kamu Denetçiliği Kurumu 63