Page 70 - KDK
P. 70

Pandemi Sürecinde Çocuk Hakları Çalıştay Raporu



                kezlerinin kapanmasının ve özel eğitim hizmetlerinin erişilemez
                hale gelmesinin özel gereksinimli çocuklara etkilerini araştırdık.
                En büyük etkinin ailelerin söylediği psikolojik anlamda çok zor-
                landıkları evde kapalı çocukların sosyal ortamlarından uzaklaş-
                tıkları, agresyon, anksiyete, hırçınlık ve ağlama nöbeti etkilerinin
                olduklarından bahsetti aileler. Yıllarda özel eğitim sayesinde gel-
                dikleri noktadan geriye düştüklerini ifade ettiler.  Çocukların ka-
                zanımlarının gerilediğini ifade ettiler. Süreci nasıl yöneteceklerini
                bilmiyorlardı. Gerekli materyallere sahip değillerdi. Çocuklarına
                fizik tedavi imkânı bulamadıklarını söylüyorlardı. Çalışan aileler
                çocuklarına bakacak kimseyi bulamadıklarını ifade ettiler. %15’lik
                bir dilim hafif etkilendik, % 12 lik kısım etkilenmedik, %66 oranın-
                da bir kısım ağır etkilendiklerini ve geri kalanlar da rehabilitasyon
                merkezinden hizmet almadıklarını ifade ettiler.


                Down sendromlu çocuklarda kilo artışı, ağlama, takıntılarında art-
                ma, kekemelik başlangıcı gibi bazı etkilerinin olduğunu söylediler.
                Otizimli çocuklar, ağlama takıntılarında artma kazanımlarında
                gerileme olduğunu ifade etti Serebral Palsili çocukların aileleri,
                kazanım gerilemesi ağır tutulumlar fizik tedavi yapılamayışı, gibi
                ifadelerde  bulundular.  Disleksili  çocuklarda  okumada  gerileme,
                dikkat toplama sorunları, davranış bozuklukları, Epilepsili çocuk-
                larda atakların artması gibi çeşitli sorunlardan bahsettiler.

                Çocukların örgün eğitime erişim durumunda ise 565 aileden 332
                si çocuklarının örgün eğitime erişemediklerini hiçbir kaynağa ula-
                şamadıklarını pandemi süresince eğitime erişemediklerini ifade
                etmişler. Eğitime EBA’dan erişiyorlar. EBA’nın erişilemez olduğu-
                nu herkes biliyorlar. İnternet ve sosyal medyadan rehabilitasyon
                merkezlerindeki öğretmenlerden de gereken desteği sağlayama-
                dıklarını belirttiler. Hizmetler hakkında ailelerin büyük bir kısmı
                hizmetlerin yetersiz olduğunu düşünüyorlar.

                Peki, bu kadar sorunu saydıktan sonra aileler nasıl bir öneri sundu-
                lar dersek büyük bir kısmı önerimiz yok dediler. Bu aslında aslında
                çok acı bir durumdu. Çünkü aileler de kendi çocuklarının gelecek-




         68   Kamu Denetçiliği Kurumu
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75