Page 77 - KDK
P. 77
Pandemi Sürecinde Çocuk Hakları Çalıştay Raporu
3. Pandemi sürecinde çocukların akran ilişkilerinde yaşa-
dığı sorunlar nelerdir?
Pandemi sürecinde herkes gibi çocuklar da evlerinde vakit
geçirdiği ve uzun bir süre dışarıda akran gruplarıyla bir ara-
ya gelemedikleri için sosyalleşme fırsatı yakalayamamakta-
dırlar. Sosyalleşme alanlarından mahrum kalan çocuklar,
akranları ile iletişim problemleri yaşayabilmekte; çocukların
oyun kurma becerilerinde zayıflama meydana gelebilmek-
tedir.
4. Pandemi döneminde çocukların ebeveyn ilişkilerinde
yaşadığı sorunlar nelerdir?
Pandemi sürecinde sürekli ev ortamında olan çocukların
ebeveynleri ile iletişim problemleri yaşadıkları görülmekte-
dir. Kişilerin sosyal hayatlarında yaşadıkları kısıtlamalar ve
yetersiz kişisel alanlar, sürekli ev ortamı içerisinde olan ye-
tişkinleri ve çocukları psikolojik olarak yorabilmektedir. Bu
gibi sebeplerle çocukların ebeveynleri ile çatışma yaşadıkla-
rı ve iletişim problemlerinin arttığı görülmektedir.
5. Pandemi sürecinin çocuklara olumsuz etkileri neler-
dir?
Pandemi yetişkinler kadar çocuklarda da olumsuz etkiler
bırakmaktadır. Kısıtlanmış sosyal çevre nedeniyle çocukla-
rın iletişim becerilerinde zayıflamalar görülmektedir. Evde
geçirilen süreçten sonra sosyal hayata adapte olmakta güç-
lükler yaşamaktadırlar. Eğitim hayatının sekteye uğraması
ile öğretim ve kişisel gelişim süreçleri olumsuz etkilenmiş-
tir. Okulların kapanması ile çocukların hane bütçesine katkı
sağlamaları için çalıştırılmaya zorlandıkları durumlar ola-
bilmektedir. Pandemi döneminde dünyaya gelen çoğu be-
beğin sosyal bir ortamda bulunmadığı ve bu nedenle sosyal
anksiyete problemi yaşadığı görülmektedir. Bununla birlikte
pandemi süreci çocuklarda ebeveynlerini kaybetmeye yö-
nelik yoğun bir kaygıya sebep olmuştur. Bu nedenle kaygı
Kamu Denetçiliği Kurumu 75