Page 207 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 207
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
mezunu olan adayların seçebildiği, bu şekilde örgün öğretim mezunları lehine olmak
üzere, örgün öğretim mezunları ile açık öğretim mezunlarına tanınan kontenjan
sayısında farklılaştırmaya gidildiği, ancak anılan koşulun eşitsizliğe sebep olduğu
gerekçesiyle iptali talebiyle YÖK aleyhine davalar açıldığı, Danıştay 8. Dairesinin
11/09/2015 günlü kararıyla Bk.900 kod nolu koşulunun iptal edildiği, anılan yargı
kararını uygulamak amacıyla 2015 ve 2016 DGS Kılavuzlarında Bk.900 koşulunun
yer almadığı anlaşılmıştır.
Dikey Geçiş Sınavına esas olacak puan oluşturulurken, Ön Lisans Başarı Puanına esas
katsayı değerine de bakıldığında Ön Lisans Başarı Puanının etkisi yadsınamayacaktır.
Zira tüm ülke çapında yapılan Dikey Geçiş Sınavına başvuran aday sayılarının çokluğu
da göz önünde bulundurulduğunda, çok küçük puan farklarının dahi adayların hukuk
lisans programına yerleşebilmesinde etkisi olacağı açıktır.
Anayasanın 10 uncu maddesinde herkes hiçbir ayrıma tabi tutulmaksızın kanun
önünde eşit sayılmış, 42 nci maddesinde ise kimsenin, eğitim ve öğrenim hakkından
yoksun bırakılamayacağı öngörülmüştür. Hukuksal olarak açık öğretim mezunları ile
örgün öğretim mezunları eşit görülmekle beraber; her ne kadar iki ayrı programdaki
eğitim ve sınav sistemlerini zorluk kolaylık açısından objektif bir şekilde kıyaslamak
mümkün olmasa da, uygulamada iki programdaki eğitim ve sınav sistemlerinin ve
mezuniyet ortalamalarının birbirinden farklı olması, Yükseköğretim Kurulunun örgün
öğretim adalet programı ile açık öğretim adalet programı mezunlarının farklılıklarına
ilişkin değerlendirmeleri, bu anlamda açık öğretimde ders sayılarının daha az ve ders
içeriklerinin görece hafif olduğu ve çoktan seçmeli yapılan sınavlarının da daha kolay
olduğu yönündeki değerlendirmeleri, açık öğretim adalet mezunlarının sayısal olarak
da örgün öğretim mezunlarından çok fazla olması, her iki öğretim mezunlarının
hukuk lisans programlarına yerleşme oranları ile bu programlara yerleşebilmiş örgün
adalet mezunları ile açık öğretim adalet mezunlarının Ön Lisans Başarı Puanlarına
ilişkin sayısal bilgilerden aralarında dengesizlik olduğunun görülmesi ve ayrıca Dikey
Geçiş Sınavı puanlamasında mezuniyet notunun da önemli bir payı olması ve böylesi
bir sınavda çok küçük puanların bile adayın yerleşebilmesinde etkisi olduğu hususları
göz önünde bulundurulduğunda, aslında iki farklı programdan mezun olan adayların
Dikey Geçiş Sınavında eşit şartlarda yarışmadığı, örgün adalet programlarında
okuyan adayların hukuk lisans programına geçiş yapabilmek için, açık öğretim
sisteminde yüksek ortalama tutturan ve zaten başka bir lisans programında okumuş
daha donanımlı adaylarla rekabet etmek zorunda kaldığı anlaşılmaktadır. Bu anlamda,
Dikey Geçiş Sınavı neticesinde lisans hukuk programlarına yerleşme oranlarında,
örgün öğretim adalet mezunları ile açık öğretim adalet mezunları arasında eğitimde
fırsat eşitliği ilkesinin özünü zedeleyecek düzeyde bir orantısızlık oluştuğu kanaatine
varılmaktadır. Oysaki idarenin uygulamalarında eşitlik ilkesini ve orantılılık ilkesini
gerçekleştirmekle sorumlu olduğu kabul edilir.
2017 YILLIK RAPOR 207