Page 208 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 208
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Uygulamada iki programdaki eğitim ve sınav sistemleri birbirinden farklı
olduğundan, açık öğretim ön lisans mezunlarının, örgün öğretim adalet mezunlarına
göre daha yüksek diploma notu ve dolayısıyla daha yüksek Ön Lisans Başarı Puanı
almaları nedeniyle Dikey Geçiş Sınavında avantaj elde ettikleri ve bu suretle lisans
programlarına yerleşme hususunda örgün öğretim adalet mezunlarının mağduriyet
yaşadığı, adalet meslek yüksekokulu mezunları ile açık öğretim adalet ön lisans
mezunlarının lisans programlarına yerleşme oranlarında eğitim ve öğrenim hakkının
özünü zedeleyecek düzeyde orantısızlık oluştuğu, bu anlamda hukuka ve hakkaniyete
aykırılık oluştuğu anlaşılmıştır. Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde;
başvuranın Dikey Geçiş Sınavındaki mağduriyetinin giderilmesi amacıyla, örgün
adalet yüksekokulu mezunlarının hukuk lisans programlarına makul oranda ve
sayıda yerleşmelerini teminen; örgün öğretim ve açık öğretim programlarında
eğitim ve sınav sistemlerinin denkleştirilmesi, Dikey Geçiş Sınavı yerleştirme puanı
hesaplamasında diploma notunun etkisinin azaltılması veya kaldırılması konularında
gerekli çalışmaların ve düzenlemelerin yapılması hususunda, Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığına Tavsiye Kararı verilmiştir. 46
Denklik Verilmesi Talebi
Başvuran; Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü denklik Seviye Tespit Sınavının 2
aşamalı olarak uygulandığını, bu sınavın birinci aşamasında başarılı olduğunu, ancak
sınavın 2017 yılında tek aşamaya indirildiğini, 2017 Seviye Tespit Sınavı kılavuzunda
%50 birinci aşama konuları ve %50 ikinci aşama konularından oluşan ağırlık olduğu
iddiası ile başarılı olduğu birinci aşama konularından sorumlu tutulmamasını talep
etmiştir.
Başvuranın, Bulgaristan’daki Ruse Angel Kınçev Üniversitesi’nde öğrenimini
tamamlayıp diplomasına Denklik Belgesi verilmesi talebiyle Yükseköğretim Kuruluna
başvuru yaptığı, Yükseköğretim Kurulunun bu başvuruya ilişkin olarak aldığı
üniversite görüşü ve konu hakkında uzmanlardan oluşan alt komisyon görüşüne göre
“Fizyoterapi ve Rehabilitasyon/Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon” alanında düzenlenen
STS I ve II. Aşamasına alınması yönünde kanaate vardığı, başvuranın bu sınavlara
katıldığı, STS’nin birinci sınavında başarılı olduğu ikinci aşamasında başarılı
olamadığı, Yükseköğretim Genel Kurulunun 15/12/2016 tarihli toplantısında almış
olduğu kararla daha önce uygulamakta olduğu iki aşamalı sistemden tek aşamalı
sisteme geçildiği, her ne kadar idarenin Kurumumuza bilgi ve belge cevap yazısında,
“STS’nin I ve II. aşamasına girmesi yönünde hakkında karar alınan kişilerin I.
aşamada başarılı olup II. aşamada başarılı olamamaları halinde daha sonraki STS
dönemlerinde geçmişte başarılı oldukları STS aşamasına tekrar girmelerine gerek
bulunmamaktadır” denilmiş olsa da uygulamada STS I aşamasında başarılı olan
46 2016/4616 şikâyet numaralı başvuru için verilen 24/04/2017 tarihli Tavsiye Kararı
208 2017 YILLIK RAPOR