Page 270 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 270

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               donanım anlamında eksiklikleri bulunmasıdır. Öğrencilerin eğitim ve uyum süreci
               konusunda  yetersiz  kaldıkları,  çocukların  psikolojik  rehberlik  ve  sosyal  uyum
               becerileri konusunda daha fazla desteklenmeye ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir.
               6.12.1.4 Okullardaki Sosyal, Kültürel ve Sportif Faaliyetlerin veya Bu Faaliyetlerin
               Performansının Yapılabileceği Mekânların Eksikliği


               Milli Eğitim Bakanlığının görev alanında yer alan eğitim-öğretime ilişkin şikâyet
               konularının yanı sıra okullardaki sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin yetersizliği
               veya bu faaliyetlerin performansının yapılabileceği mekanların eksikliği konularında
               yoğunlaştığı gözlenmektedir. Çocuklar genellikle fiziksel alt yapı, ulaşım sorunları,
               oyun alanı ve sosyal-sportif mekânların artırılmasına yönelik taleplerini Ombudsmana
               iletmektedir. Okulların fiziksel koşullarıyla ilgili olarak çocuklardan en fazla şikâyet
               alınan konular arasında okullarda yaşanan hijyen sorununa ve özellikle öğrenci
               tuvaletlerinin kirli olmasına ilişkin başvurular öne çıkmaktadır. Bu tür başvurularda
               okullarla yapılan görüşmelerde idarecilerce genellikle temizlik personeli sıkıntısı ve
               ödenek yetersizliği gibi gerekçeler dile getirilmektedir.
               6.12.1.5 Okulların Fiziksel Ortamlarının Engeli Bulunan Çocukların Kullanımına
               Uygun Hale Getirilmesi


               Bunun yanı sıra okulların fiziksel ortamının hassas gruplara dahil engeli bulunan
               çocukların kullanımına  uygun  olması  veya  uygun  hale  getirilmesi,  bu çocukların
               oyun oynayabileceği alanların, aktivite yapabilecekleri spor salonlarının artırılması,
               okullarda sıraların, merdivenlerin, lavaboların güvenliğinin engelliler için uygun
               erişim ve kullanım standartları dikkate alınarak engelli çocukların ihtiyaçlarına özel
               mekan tasarımı yapılması talepleri şikâyet başvurularında dile getirilmektedir. Çocuk
               hakları alanında yapılan başvuruların değerlendirilmesi neticesinde, çocuğun eğitim
               hakkına erişiminin temel bir hak olduğu ilkesi ve çocuk nüfus oranının yüksekliği
               gözetilerek, çocuğun eğitim hakkını etkin şekilde kullanabilmesi amacıyla yetkili
               idarelerce sunulan hizmet kalitesinin ve teşviklerin artırılması gerektiği kanaatine
               ulaşılmaktadır.

               6.12.2 Eğitim Hakkına Yönelik Çalışmalar

               Eğitim hakkından mahrum kalan çocukların,  genel itibariyle yaşam koşullarına bağlı
               olarak fırsat eşitsizliği ve güvenlik sorunu ile karşı karşıya kalabildikleri, bu bağlamda
               eğitimden yoksun kalmanın daha fazla baskı ve şiddete ya da cinsel istismara
               maruz kalma gibi riskleri beraberinde getirdiği; çalışma hayatına katılım açısından
               dezavantaj oluşturduğu ve uzun vadede istihdama dahil olamama sorununu ortaya
               çıkardığı; farklı yönlerden birçok riske maruz kalan çocukların bu durumunun, genel
               anlamda fiziken ve ruhen çocukların sağlık haklarının ihlal edilmesine yol açtığı



           270  2017  YILLIK RAPOR
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275