Page 270 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 270
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
donanım anlamında eksiklikleri bulunmasıdır. Öğrencilerin eğitim ve uyum süreci
konusunda yetersiz kaldıkları, çocukların psikolojik rehberlik ve sosyal uyum
becerileri konusunda daha fazla desteklenmeye ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir.
6.12.1.4 Okullardaki Sosyal, Kültürel ve Sportif Faaliyetlerin veya Bu Faaliyetlerin
Performansının Yapılabileceği Mekânların Eksikliği
Milli Eğitim Bakanlığının görev alanında yer alan eğitim-öğretime ilişkin şikâyet
konularının yanı sıra okullardaki sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin yetersizliği
veya bu faaliyetlerin performansının yapılabileceği mekanların eksikliği konularında
yoğunlaştığı gözlenmektedir. Çocuklar genellikle fiziksel alt yapı, ulaşım sorunları,
oyun alanı ve sosyal-sportif mekânların artırılmasına yönelik taleplerini Ombudsmana
iletmektedir. Okulların fiziksel koşullarıyla ilgili olarak çocuklardan en fazla şikâyet
alınan konular arasında okullarda yaşanan hijyen sorununa ve özellikle öğrenci
tuvaletlerinin kirli olmasına ilişkin başvurular öne çıkmaktadır. Bu tür başvurularda
okullarla yapılan görüşmelerde idarecilerce genellikle temizlik personeli sıkıntısı ve
ödenek yetersizliği gibi gerekçeler dile getirilmektedir.
6.12.1.5 Okulların Fiziksel Ortamlarının Engeli Bulunan Çocukların Kullanımına
Uygun Hale Getirilmesi
Bunun yanı sıra okulların fiziksel ortamının hassas gruplara dahil engeli bulunan
çocukların kullanımına uygun olması veya uygun hale getirilmesi, bu çocukların
oyun oynayabileceği alanların, aktivite yapabilecekleri spor salonlarının artırılması,
okullarda sıraların, merdivenlerin, lavaboların güvenliğinin engelliler için uygun
erişim ve kullanım standartları dikkate alınarak engelli çocukların ihtiyaçlarına özel
mekan tasarımı yapılması talepleri şikâyet başvurularında dile getirilmektedir. Çocuk
hakları alanında yapılan başvuruların değerlendirilmesi neticesinde, çocuğun eğitim
hakkına erişiminin temel bir hak olduğu ilkesi ve çocuk nüfus oranının yüksekliği
gözetilerek, çocuğun eğitim hakkını etkin şekilde kullanabilmesi amacıyla yetkili
idarelerce sunulan hizmet kalitesinin ve teşviklerin artırılması gerektiği kanaatine
ulaşılmaktadır.
6.12.2 Eğitim Hakkına Yönelik Çalışmalar
Eğitim hakkından mahrum kalan çocukların, genel itibariyle yaşam koşullarına bağlı
olarak fırsat eşitsizliği ve güvenlik sorunu ile karşı karşıya kalabildikleri, bu bağlamda
eğitimden yoksun kalmanın daha fazla baskı ve şiddete ya da cinsel istismara
maruz kalma gibi riskleri beraberinde getirdiği; çalışma hayatına katılım açısından
dezavantaj oluşturduğu ve uzun vadede istihdama dahil olamama sorununu ortaya
çıkardığı; farklı yönlerden birçok riske maruz kalan çocukların bu durumunun, genel
anlamda fiziken ve ruhen çocukların sağlık haklarının ihlal edilmesine yol açtığı
270 2017 YILLIK RAPOR