Page 268 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 268

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Meslek  elemanları başvuran çocuk, ebeveynler  ve idarelerle yaptıkları görüşmeler
               konusunda mesleki görüşme ve değerlendirme raporu hazırlayarak dosya hakkında
               görüş ve kanaatlerini sunmaktadır. Uzmanlar tarafından gerekirse ilave görüşmeler
               yapılmakta, meslek elemanlarının görüşleri dikkate alınarak, başvuru hakkında nihai
               bir değerlendirme yapılmakta ve karar yazım aşaması tamamlanmaktadır.

               Başvuruların ele alınmasında Çocuk Hakları Sözleşmesi 12'nci, 13'ncü ve 17'nci
               maddeleri başta olmak üzere çocuğun dinlenilme, ifade özgürlüğü ve bilgilenme
               hakları temelinde  yaş  ve  gelişimsel  özellikleri  dikkate  alınarak  öncelikle  çocukla
               görüşülmesi ve bu şekilde kendilerini ifade etmeleri teşvik edilmektedir.

               Çocuk  başvurularıyla  ilgili  olarak  idarelerle  yapılan  görüşmelerde  ise,  yetkililerin
               öncelikle çocuğu ve çocuğu başvuru yapmaya iten ihtiyacını odağa alması
               sağlanmakta; hak temelli yaklaşımla durumu değerlendirmeleri için yetkililere
               bilgilendirme ve yönlendirme yapılmaktadır. İdarelerin Kurumumuzun önerilerini
               dikkate aldığı, mevcut mevzuat ve işleyiş içerisinde sorunun çözümüne yönelik
               uygulama geliştirmekte veya gerekirse düzenlemeye yönelmektedir. Söz konusu
               görüşmelerde genellikle çocuğa yaklaşım açısından okulda karar alma süreçlerine
               çocuk ve ailenin dâhil edilmesi, çocuğun kendi görüşlerini ifade etme hakkına saygı
               duyulması, çocuklarla ilgili yapılacak işlemlerin gerekçesinde çocuğun üstün yararına
               özen gösterilmesi,  özel sorunlar yaşayan çocuklara yönelik rehberlik hizmetlerinin
               iyileştirilmesi gibi hususlar ilgili idarelere hatırlatılmaktadır.

               Bu bağlamda başvuran gruplar içinde hassas bir konuma sahip olan korunmaya muhtaç
               çocuklarla ilgili başvurularda hizmet modelinde yaşanan sorunlar öne çıkmakta olup
               yapılan görüşmelerde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı
               gibi ilgili idarelerle koordinasyonda çocuğun yüksek yararı doğrultusunda sosyal
               hizmete ihtiyaç duyan çocukların yararlanacakları hizmet modelinin belirlenmesi
               ve işlemlerin ivedilikle yürütülmesi hususları hatırlatılmaktadır. Böylelikle hem
               çocuklar ile ailelerine danışmanlık ve rehberlik yapılmakta, hem de ihtiyaç sahibi
               korunmaya muhtaç çocuklara yönelik hizmetlerdeki aksaklıkların giderilmesi
               noktasında idarenin telafi edici nitelikte çözüm sunma süreci hızlandırılmaktadır.
               Söz konusu görüşmelerde, başvuruların değerlendirilmesinde de yapıldığı üzere,
               somut olayın içeriğine göre gizlilik hususu gözetilmekte; çocukların gizlilik talepleri
               dışında vakanın niteliğinin gizlilik gerektirdiği haller de dikkate alınmaktadır.

               2017 yılında çocuk başvurularında, önceki yıllardan farklı olarak, ailelerinden bağımsız
               olarak Kamu Denetçiliği Kurumu’ndan haberdar olup Kamu Denetçiliği Kurumu’na
               ulaşan çocuk sayısında artış gözlenmektedir. Çocukların kendi ihtiyaç ve beklentileri
               için araştırma yaparak çözüm arayışına girdiği, bağımsız birey kimliğiyle haklarının
               farkında olarak Ombudsman kanalıyla hakkını aramaya yöneldiği izlenmektedir.



           268  2017  YILLIK RAPOR
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273