Page 268 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 268
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Meslek elemanları başvuran çocuk, ebeveynler ve idarelerle yaptıkları görüşmeler
konusunda mesleki görüşme ve değerlendirme raporu hazırlayarak dosya hakkında
görüş ve kanaatlerini sunmaktadır. Uzmanlar tarafından gerekirse ilave görüşmeler
yapılmakta, meslek elemanlarının görüşleri dikkate alınarak, başvuru hakkında nihai
bir değerlendirme yapılmakta ve karar yazım aşaması tamamlanmaktadır.
Başvuruların ele alınmasında Çocuk Hakları Sözleşmesi 12'nci, 13'ncü ve 17'nci
maddeleri başta olmak üzere çocuğun dinlenilme, ifade özgürlüğü ve bilgilenme
hakları temelinde yaş ve gelişimsel özellikleri dikkate alınarak öncelikle çocukla
görüşülmesi ve bu şekilde kendilerini ifade etmeleri teşvik edilmektedir.
Çocuk başvurularıyla ilgili olarak idarelerle yapılan görüşmelerde ise, yetkililerin
öncelikle çocuğu ve çocuğu başvuru yapmaya iten ihtiyacını odağa alması
sağlanmakta; hak temelli yaklaşımla durumu değerlendirmeleri için yetkililere
bilgilendirme ve yönlendirme yapılmaktadır. İdarelerin Kurumumuzun önerilerini
dikkate aldığı, mevcut mevzuat ve işleyiş içerisinde sorunun çözümüne yönelik
uygulama geliştirmekte veya gerekirse düzenlemeye yönelmektedir. Söz konusu
görüşmelerde genellikle çocuğa yaklaşım açısından okulda karar alma süreçlerine
çocuk ve ailenin dâhil edilmesi, çocuğun kendi görüşlerini ifade etme hakkına saygı
duyulması, çocuklarla ilgili yapılacak işlemlerin gerekçesinde çocuğun üstün yararına
özen gösterilmesi, özel sorunlar yaşayan çocuklara yönelik rehberlik hizmetlerinin
iyileştirilmesi gibi hususlar ilgili idarelere hatırlatılmaktadır.
Bu bağlamda başvuran gruplar içinde hassas bir konuma sahip olan korunmaya muhtaç
çocuklarla ilgili başvurularda hizmet modelinde yaşanan sorunlar öne çıkmakta olup
yapılan görüşmelerde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı
gibi ilgili idarelerle koordinasyonda çocuğun yüksek yararı doğrultusunda sosyal
hizmete ihtiyaç duyan çocukların yararlanacakları hizmet modelinin belirlenmesi
ve işlemlerin ivedilikle yürütülmesi hususları hatırlatılmaktadır. Böylelikle hem
çocuklar ile ailelerine danışmanlık ve rehberlik yapılmakta, hem de ihtiyaç sahibi
korunmaya muhtaç çocuklara yönelik hizmetlerdeki aksaklıkların giderilmesi
noktasında idarenin telafi edici nitelikte çözüm sunma süreci hızlandırılmaktadır.
Söz konusu görüşmelerde, başvuruların değerlendirilmesinde de yapıldığı üzere,
somut olayın içeriğine göre gizlilik hususu gözetilmekte; çocukların gizlilik talepleri
dışında vakanın niteliğinin gizlilik gerektirdiği haller de dikkate alınmaktadır.
2017 yılında çocuk başvurularında, önceki yıllardan farklı olarak, ailelerinden bağımsız
olarak Kamu Denetçiliği Kurumu’ndan haberdar olup Kamu Denetçiliği Kurumu’na
ulaşan çocuk sayısında artış gözlenmektedir. Çocukların kendi ihtiyaç ve beklentileri
için araştırma yaparak çözüm arayışına girdiği, bağımsız birey kimliğiyle haklarının
farkında olarak Ombudsman kanalıyla hakkını aramaya yöneldiği izlenmektedir.
268 2017 YILLIK RAPOR