Page 269 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 269
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
2017 yılında çocuk başvurularına konu şikâyetler ağırlıklı olarak Milli Eğitim
Bakanlığı görev alanında bulunmaktadır. Şikâyet başvurularının çözümü amacıyla
Bakanlık yetkilileri, okul idareleri ve çocuklarla yapılan görüşmelerde geçmiş yıllarda
Kurum hakkında bilgilendirme yapılması öncelikli iken yetkililerin Kamu Denetçiliği
Kurumu hakkında geçmiş yıllara göre daha fazla bilgi sahibi oldukları gözlenmektedir.
Bu noktada Milli Eğitim Bakanlığı ile 2013 yılından bu yana yürütülen ilişkiler
çerçevesinde sağlanan iletişim, MEB personeline yönelik bilgilendirici eğitimler,
ilköğretim 4. sınıf öğrencilerine zorunlu dersler kapsamında verilen “İnsan Hakları,
Yurttaşlık ve Demokrasi” müfredatı ile ortaöğretim öğrencilerine seçmeli olarak
verilen “Demokrasi ve İnsan Hakları” ders kitaplarında Kamu Denetçiliği Kurumu’na
yer verilmesi ile Bakanlığa bağlı tüm okul web sitelerinde Kamu Denetçiliği Kurumu
Çocuk linkinin bulunması hususlarının çocuk başvurularını arttırdığı gibi kurumsal
tanıtıma da katkı sağladığı değerlendirilmektedir.
6.12.1.1 Öğretmenlerin Psikolojik ve Fiziksel Şiddeti
Çocuklardan gelen başvurularda okullarda halen öğretmenlerin öğrencilere karşı
psikolojik ve fiziksel şiddet uyguladıkları vakaların yaşanmaya devam ettiği kötü
muameleye maruz kalan çocukların bunu açıklamaktan çekindikleri gözlenmektedir.
Okul idareleriyle yapılan görüşmelerde bu konuya karşı hassasiyet taşıdıkları
izlenmekle birlikte, yöneticilerin çocuklara yönelik kötü muamele içeren davranışların
önüne tam olarak geçemedikleri anlaşılmaktadır. Okulda rehber öğretmenlerin
çocukları tanımamaları, okulda sorun yaşayan çocukların rehberlik hizmetlerine
erişememesine ve sorunlarının göz ardı edilmesine yol açmaktadır. Okullarda erken
uyarı, müdahale sisteminin aktif hale getirilmesi önerilmektedir. Okul çalışanlarına
çocuğa yaklaşım, etkili iletişim konusunda verilen eğitimlerin sıklaştırılması
gerekmektedir.
6.12.1.2 Akran Zorbalığı
Yine çocuğa yönelik şiddet konusuyla bağlantılı olarak akran zorbalığıyla ilgili
başvurular yapılmaktadır. Kurumumuza ulaşan başvurularda okul idaresi ve rehber
öğretmenlerin, sorunun çözümü ve önlenmesine yönelik bilgi ve tecrübe anlamında
eksiklikleri olduğu, konunun akran zorbalığı olarak yorumlanması ve sürecin
yönetilmesi hususlarında okul ve öğretmenlerin eğitime ve bilinçlendirilmeye ihtiyaç
duydukları gözlenmiştir.
6.12.1.3 Kaynaştırma Eğitimi Öğretmenlerinin Bilgi ve Donanım Eksiği
Kurumumuza gönderilen başvurularda öne çıkan diğer bir husus, okullarda
kaynaştırma eğitimi konusunda sınıf öğretmeni ve rehber öğretmenlerin bilgi ve
2017 YILLIK RAPOR 269