Page 269 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 269

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               2017 yılında çocuk başvurularına konu şikâyetler ağırlıklı olarak Milli Eğitim
               Bakanlığı görev alanında bulunmaktadır. Şikâyet başvurularının çözümü amacıyla
               Bakanlık yetkilileri, okul idareleri ve çocuklarla yapılan görüşmelerde geçmiş yıllarda
               Kurum hakkında bilgilendirme yapılması öncelikli iken yetkililerin Kamu Denetçiliği
               Kurumu hakkında geçmiş yıllara göre daha fazla bilgi sahibi oldukları gözlenmektedir.
               Bu noktada Milli Eğitim Bakanlığı ile 2013 yılından bu yana yürütülen ilişkiler
               çerçevesinde sağlanan iletişim, MEB personeline yönelik bilgilendirici eğitimler,
               ilköğretim 4. sınıf öğrencilerine zorunlu dersler kapsamında verilen “İnsan Hakları,
               Yurttaşlık ve Demokrasi” müfredatı ile ortaöğretim öğrencilerine seçmeli olarak
               verilen “Demokrasi ve İnsan Hakları” ders kitaplarında Kamu Denetçiliği Kurumu’na
               yer verilmesi ile Bakanlığa bağlı tüm okul web sitelerinde Kamu Denetçiliği Kurumu
               Çocuk linkinin bulunması hususlarının çocuk başvurularını arttırdığı gibi kurumsal
               tanıtıma da katkı sağladığı değerlendirilmektedir.
               6.12.1.1 Öğretmenlerin Psikolojik ve Fiziksel Şiddeti


               Çocuklardan gelen başvurularda okullarda halen öğretmenlerin öğrencilere karşı
               psikolojik ve fiziksel şiddet uyguladıkları vakaların yaşanmaya devam ettiği kötü
               muameleye maruz kalan çocukların bunu açıklamaktan çekindikleri gözlenmektedir.
               Okul idareleriyle yapılan görüşmelerde bu konuya karşı hassasiyet taşıdıkları
               izlenmekle birlikte, yöneticilerin çocuklara yönelik kötü muamele içeren davranışların
               önüne tam olarak geçemedikleri anlaşılmaktadır. Okulda rehber öğretmenlerin
               çocukları tanımamaları, okulda sorun yaşayan çocukların rehberlik hizmetlerine
               erişememesine ve sorunlarının göz ardı edilmesine yol açmaktadır. Okullarda erken
               uyarı, müdahale sisteminin aktif hale getirilmesi önerilmektedir. Okul çalışanlarına
               çocuğa yaklaşım, etkili iletişim konusunda verilen eğitimlerin sıklaştırılması
               gerekmektedir.
               6.12.1.2 Akran Zorbalığı


               Yine çocuğa yönelik şiddet konusuyla bağlantılı olarak akran zorbalığıyla ilgili
               başvurular yapılmaktadır. Kurumumuza ulaşan başvurularda okul idaresi ve rehber
               öğretmenlerin, sorunun çözümü ve önlenmesine yönelik bilgi ve tecrübe anlamında
               eksiklikleri olduğu, konunun akran zorbalığı olarak yorumlanması ve sürecin
               yönetilmesi hususlarında okul ve öğretmenlerin eğitime ve bilinçlendirilmeye ihtiyaç
               duydukları gözlenmiştir.

               6.12.1.3 Kaynaştırma Eğitimi Öğretmenlerinin Bilgi ve Donanım Eksiği

               Kurumumuza  gönderilen  başvurularda  öne  çıkan  diğer  bir  husus,  okullarda
               kaynaştırma eğitimi konusunda sınıf öğretmeni ve rehber öğretmenlerin bilgi ve



                                                                            2017 YILLIK RAPOR  269
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274