Page 53 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 53
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurum kamu yönetimi sisteminde idarenin mevcut denetim yollarını tamamlayıcı ve
destekleyici bir mekanizma olarak görev ifa etmektedir.
İdare ile vatandaş arasında köprü görevi gören Kurumun, başvuruları kısa sürede ve etkin
şekilde inceleyip çözümleyebilmesi için; kamu kurum ve kuruluşlarının talep edilen bilgi ve
belgeleri zamanında, ilgili mevzuat gereği otuz gün içinde ve gerektiği gibi göndermesi
mülzemdir.
Kurumların iş birliğine açık bir yaklaşım içerisinde olması elzem iken bu kapsamda yaşanan
sorunların giderilmesi için idarelerin gereken önlemleri almaları gerekmektedir.
Bürokratik vesayetin sona ermesi için başvurulara cevap verilmemesi veya ek süre
istenmemesi durumunda yaptırım uygulanması gerekmektedir.
Kurum öncelikle idare-birey arasında bir köprü vazifesi görerek uzlaşı yoluyla
uyuşmazlıkları çözüme kavuşturmaya çalışmaktadır, bu uzlaşı zeminin mümkün olmadığı
durumlarda ise, bireyin şikâyetinde haklı olduğunun tespit edilmesi halinde idareye
tavsiyede bulunmaktadır.
İdarelerin tavsiye kararlarını uygulama konusundaki olumsuz yaklaşımının nedenlerinin
başında “kamu görevlilerinin risk almaktan çekinmesi” gelmektedir. Özellikle ilgili idare ve
kamu görevlilerinin hukuki, cezai, mali veya idari anlamda sorumluluğunun doğabileceği
endişesi ve bürokratik yapı ile uzlaşma kültürünün etkileşememesi, kararların uygulanmasını
engellemektedir.
Özellikle mali sonuçları olacak durumlarda, kamu görevlileri Sayıştay denetimi, soruşturma
geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt gösterebilmektedir. Sayıştay denetçisi,
müfettiş veya hiyerarşik amirin; kararın uygulanması sonrasında yaptığı denetimde, hukuken
yoruma açık kimi bazı durumlarda Kurumun görüşüne katılmasa dahi salt Kurum kararının
uygulanması sonucunda işlem tesis edilmesi nedeniyle kararı uygulayanlar hakkında adli,
mali veya disiplin yönünden herhangi bir işlem tesis etmemesi gerekmektedir.
İdarelerin Kurum tavsiye kararlarını uygulamayarak vatandaşı mahkemeye yönlendirmesi,
hem vatandaşın mağduriyetini hem de yargının yükünü daha da artıracaktır. İdareler millete
hizmet için var olmuştur. Bu sebeple vatandaş mağduriyetinin giderilmesi için Kurumun
tavsiye kararının uygulanması hususunda, idarelerce gerekli hassasiyet gösterilmelidir.
52 2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU