Page 24 - kdk_yillik_rapor2018
P. 24
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
önem arz etmekte olup, Kamu Denetçiliği Kurumu, bu bilincin artırılmasında ve kamu
idaresinin şeffaf, hesap verebilir ve iyi yönetim ilkeleri çerçevesinde kamu hizmeti üretme
kapasitesinin geliştirilmesinde çok önemli katkısı bulunmaktadır.
İyi yönetim ilkelerinin kamu idareleri tarafından benimsenip uygulanması noktasında
Kurumumuz öncelikli olarak Kurum Kanunumuzun uygulanması amacıyla hazırlanan
Yönetmelik içerisinde bu ilkelere yer vermiştir. Yönetmeliğin altıncı maddesinde yer alan;
“Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde;
kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması,
eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye
uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme
hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının
gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi
yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını
gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü ile Kurumumuz öncelikli olarak bu ilkelerle
kendisini bağlı saymakta, sonrasında da Kurumumuza yapılan başvurular çerçevesinde
gerçekleştirilen inceleme ve araştırmalar neticesinde ilgili idarelere İyi Yönetim İlkelerine
riayet etmeleri hususunda tavsiyelerde bulunmaktadır.
Kurumumuz vatandaşlarımız tarafından yapılan şikâyet başvurularını incelerken, idareler
tarafından gerçekleştirilen işlem ve eylemleri sadece hukuka uygunluk yönünden değil ayrıca
hakkaniyete uygunluk yönünden de incelemektedir. Hakkaniyete uygunluk yönünden
inceleme yaparken vatandaşların özel durum ve şartları da dikkate alınmakta, mevzuatın
kabul edildiği gibi uygulanmasından doğabilecek sakıncaların giderilmesine, somut olayın
özelliklerine uyacak şekilde çözümler bulmaya çalışılmaktadır. İdari işlem ve eylemler
mer’i mevzuata uygun olmakla birlikte vatandaşlarımızın bu uygulamalardan dolayı bir
hak ve menfaat kaybına uğradıkları tespiti yapıldığında hakkaniyet gereğince idarelerden
işlem yapmaları veya mevzuat değişikliğine gitmeleri yönünde işlemde bulunmaları tavsiye
edilmektedir.
2018 yılında Kurumumuz tarafından hazırlanan iş bölümü yönergesine göre sorumlu
olduğum şikâyet alanları, “adalet, milli savunma ve güvenlik”, “orman, su, çevre ve
şehircilik”, “mülkiyet hakkı”, “sağlık”, “gıda, tarım ve hayvancılık” ve “diğer konu ve alanlar”
dan oluşmaktadır. Sorumlu olduğum bu alanlar ile ilgili olarak Kurumumuza yapılan
başvurularda şikâyet edilen hususların öncelikle ilgili idarelerle irtibata geçilerek “dostane
çözüm” yolu ile çözüme kavuşturulmasına özen gösterilmekte, idarelerin işlem ve eylemleri
neticesinde bir hak veya menfaat ihlaline sebebiyet verildiği tespit edildiğinde ilgili idarelere
vatandaşlarımızın mağduriyetlerinin giderilmesi hususunda tavsiyelerde bulunulmaktadır.
Bu doğrultuda 2018 yılı içerisinde sorumlu olduğumuz alanlarla ilgili olarak yapılan
başvurular titizlikle incelenmekte ve karara bağlanmaktadır. Başvurular incelenirken,
Kurum Kanunumuzda hüküm altına alınan altı aylık sürenin bitimi beklenmeden çok daha
kısa sürede sonuçlandırılmasına gayret gösterilmektedir.
2018 YILLIK RAPOR 23