Page 296 - kdk_yillik_rapor2018
P. 296

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               naklandığını, oğlunun tüm devamsızlıklarının maçlarından kaynaklandığını ve bunlar
               dışında okulunu hiç aksatmadığını, devamsızlık durumunun bu kadar önemli olacağını
               bilselerdi bu konuda daha hassas ve tedbirli davranacaklarını belirterek; oğlunun spor
               hayatının devamı, ulaşım güçlüğü yaşamadan ve güvenli bir şekilde başarılı bir eğitim
               hayatını sürdürebilmesi için lise naklinin ikametlerine yakın Mustafa Kemal Anadolu
               Lisesine yapılmasını talep etmiştir.
               2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren ortaöğretime geçiş sisteminde yapılan deği-
               şiklikle, adrese dayalı sınavsız yerleştirmenin esas olduğu yeni bir sisteme geçilmiştir.
               Söz konusu sistem uyarınca  belirlenen  yerleştirme  kriterleri kapsamında, adreslerine
               yakın okullara yerleşemeyen öğrenciler tarafından Kurumumuza çok sayıda başvurular
               olmuştur.
               Başvurular kapsamında yapılan araştırmalarda, başvuranların liseye yerleştirilmesinde
               yaşadıkları mağduriyetlerin, ekseriyetle kılavuz uygulamalarından kaynaklı olduğu
               anlaşılmıştır. Yeni yerleştirme sistemine ilişkin standartların ve yerleştirme kriterlerinin
               belirlendiği kılavuzların yayınlanma tarihlerine bakıldığında, öğrencilerin ve velilerin
               eğitimleriyle ilgili gerekli tedbirleri alabilmesi ve planlamalarını yapabilmesi için yeterli
               bir zaman bulunmadığı görülmüştür. İdarenin, bu kadar büyük bir sistem değişikliğine
               ilişkin ölçütleri bu kadar geç yayınlamasının, hukuki güvenlik ve öngörülebilirlik ilke-
               lerine aykırı olduğu değerlendirilmektedir. Bu anlamda, kapsamlı ve titiz bir çalışma
               neticesinde, objektif ve bilimsel ilkeler kapsamında oluşturulan yerleştirme ölçütlerinin
               de süreç içerisinde değişmeyecek şekilde öngörülmesi gerekir.
               Liseye geçiş sistemi uygulamasında, bazı anadolu liselerine sınavla merkezi yerleştirme,
               bazılarına ise sınavsız yerel yerleştirme yapılması öngörülmüştür. İsim olarak ve verilen
               eğitim açısından aynı olan anadolu liselerinin bir kısmına sınavlı bir kısmına sınavsız
               yerleştirme yapılması suretiyle, aynı kategorideki liselerin kamuoyundaki ifadeyle nite-
               likli ve niteliksiz şeklinde farklılaştırılması, yeni liseye geçiş sisteminin amacına ve objek-
               tif ilkelere uygun düşmemektedir. Adrese dayalı sınavsız yerleştirme sistemine geçildiği
               hususu göz önünde bulundurulduğunda, halâ öğrencilerin %10’luk bir kısmının
               sınavla yerleştirilmesinin sisteme zarar verecek bir oran olduğu değerlendirilmektedir.
               Yeni sistemin amacına uygun bir şekilde, çocukların ikametine en yakın okula yerleşebil-
               mesi için, bir bölgede mezun olan ortaokul öğrenci sayısı ile o bölgedeki lise kontenjanı
               arasında dengeyi sağlayacak gerekli altyapı ve diğer çalışmaların yapılması gerekmektedir.
               Bu anlamda, merkezi sınava dayalı olarak yapılan merkezi yerleştirme oranının düşürül-
               mesi de sorunun çözümü ve sistemin amacı açısından daha yerinde olacaktır.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirmeler neticesinde;
               Yeni liseye geçiş sisteminde öğrencilerin, sistemin amacına uygun bir şekilde ikametleri-
               ne yakın bir liseye yerleşemediği, uygulama sürecinde birtakım mağduriyetler oluştuğu,
               yeni sistemin birçok öğrenci açısından amacını gerçekleştirmede yetersiz kaldığı, idare-
               nin yerleştirmede belirlemiş olduğu kriterlerin, objektif ve bilimsel ilkeler ile sistemin
               amacına uygun olmadığı, hukuki güvenlik ve öngörülebilirlik ilkelerine, hakkaniyete ve
               eğitimde fırsat eşitliğine aykırılık oluşturduğu tespit edilerek;



                                                                        2018 YILLIK RAPOR  295
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301