Page 300 - kdk_yillik_rapor2018
P. 300
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuz tarafından yapılan araştırmada, mevcut uygulamada Önlisans, Lisans ve
Lisans Tamamlama seviyelerinde ilahiyat programlarının mevcut olduğu, Açıköğretim
Fakültesi İlahiyat Önlisans Programına Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ve
İlahiyat Fakültesi İlahiyat Lisans Programına YKS ve Dikey Geçiş Sınavı (DGS)
ile öğrenci alındığı, uzaktan eğitim verilen İlahiyat Lisans Tamamlama Programına
18/05/2018 tarihli değişiklik öncesi DGS ile öğrenci alındığı, Anadolu Üniversitesi
ve Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinde önlisans düzeyinde ilahiyat eğitimi
verildiği, ancak hiçbir üniversitede lisans düzeyinde ilahiyat eğitim verilmediği,
18/05/2018 tarihli ve 30425 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7141 sayılı Kanunun 5
inci maddesi ile de ilahiyat önlisans programından mezun olanlara kontenjan dâhilinde
ilahiyat lisans tamamlama eğitimi verilmesi imkânının getirildiği anlaşılmıştır.
Mevcut mevzuat incelendiğinde; Üniversiteler bünyesinde yeni açılması planlanan
bölüm/programların teklifinin Üniversiteler tarafından Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığına yapıldığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı onayladığı takdirde bölüm/
programların açıldığı, yani Program açma ölçütlerinin 2547 sayılı Kanunun 2880 sayılı
Kanun ile değişik 7/d-2 ve 7/h maddeleri uyarınca Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı
iznine tabi olduğu anlaşılmaktadır.
Başvuru konusu talep incelenirken ilahiyat açıköğretim eğitiminin teknik açıdan
mümkün olup olmadığı hususu da ayrıca dikkate alınmıştır. Konuya ilişkin teknik
değerlendirmenin yapılabilmesi için ... Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. S.C. bilirkişi olarak
görevlendirilmiştir. Kurumumuza sunulmuş olan 15/08/2018 tarihli bilirkişi raporunda;
hâlihazırda ilahiyat öğretimi için açıköğretim ve uzaktan eğitim yöntemlerinin zaten
kullanıldığı, gerek önlisans gerekse lisans tamamlama öğretimi veren üniversitelerin ders
programlarının ve içeriklerinin incelendiği, ön lisansta verilen derslere ve içeriklerine
bakıldığında; Temel İslam Bilimleri alanına ait olan İslam Hukuku, Hadis, Tefsir,
Kelam, Tasavvuf, Arapça, Kur’an-ı Kerim gibi derslerden oluştuğunun görüldüğü, söz
konusu derslerin ilahiyat öğretimi sürecinde özellikle 1. ve 2. sınıfta yoğun olduğunun
görüldüğü, lisans eğitimi verilen üniversitelerin 8 yarıyılda okuttukları derslere
bakıldığında; yukarıda tespit edilen derslerin tamamına yakınının ilk 4 yarıyılda
verildiğinin görüldüğü, şu anda açıköğretim şeklinde önlisans müfredatı uygulayan veya
İLİTAM tarzında yaygın eğitim yapan üniversitelerin tamamında bu derslerin zaten
uzaktan eğitimle verilmeye devam edildiğinin bir gerçek olduğu, sadece bazı İLİTAM
programlarındaki sınavlarda, Kur’an-ı Kerim dersinin sınavının yüz yüze yapıldığı,
geriye kalan dört yarıyıldaki derslerin yaygın öğretimle verilmesi mümkün olan dersler
olduğu, derslerin uzaktan eğitim veya açıköğretim programıyla verilmesinde herhangi
bir olumsuzluk yaşanmayacağı belirtilmiştir.
Yapılan değerlendirmeler sonucunda, meslek alanı gereği ve vatandaşlarla doğrudan
iletişimi nedeniyle kişisel gelişimleri ve vatandaşları doğru bilgiyle buluşturabilmeleri
için dini eğitimin sürekliliği, hayat boyu devamı ve önemi açık olan Diyanet İşleri
Başkanlığı personelinin dahi mevcut uygulamada ilahiyat alanında lisans eğitimi
2018 YILLIK RAPOR 299