Page 33 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 33
Sonuçlandırılan dosya sayısı 2018 yılının ilk altı ayına göre %19,74’lük bir artış
göstermiştir.
Genel olarak tüm karar türlerinde artış yaşanırken tavsiye, kısmi tavsiye kısmi ret ve ret
kararların toplam kararlar içindeki yüzdelerinde ciddi bir artış gerçekleşmiştir. Buna göre
2018 yılı anılan dönemde 282 adet olan tavsiye kararı 2019 yılı aynı döneminde %65,96’lık
ciddi bir artış ile 468’ye ulaşırken, yine ret kararlarında %37,54’lük ve kısmen tavsiye
kısmen ret kararlarında ise %104,11’lik bir oranda artış yaşanmıştır.
DOSTANE ÇÖZÜME İLİŞKİN İSTATİSTİKLER
Şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan uzlaştırma
yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir.
Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklıdır. Bu nedenle
şikâyetlerin daha hızlı ve etkin çözümü için Kurumumuzca vatandaş ve idare arasında köprü görevi
yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.
Bu yöntemle çözüme kavuşturulan başvurular hakkında 02/03/2017 tarihine kadar ‘Karar
verilmesine yer olmadığına ilişkin karar’ verilmekteydi. Ancak, Kurumumuzca gerçekleştirilen bu
kayda değer kamu hizmetinin daha doğru ifade edilmesi ve bu hususun istatistiklere doğru
yansıtılması amacıyla 02/03/2017 tarihinde, şikâyet konusu talebin ilgili idare tarafından yerine
getirilmesi veya şikâyetin çözüme kavuşturulduğunun taraflarca Kuruma bildirilmesi hâlinde
dostane çözüm kararı verileceği hükmü, “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliği”nin 33/A maddesine eklenmek suretiyle yasal zemine
oturtulmuştur.
Bu hususun yasal zemine oturtulması, şikâyet başvurularının incelenmesine yeni bir bakış açısı
getirerek Kurumumuzca bu yöntemin sıkça kullanılmasına ve bu sayede vatandaşın “Adalete Hızlı
Erişiminin” sağlanması hususunda çok önemli katkılar sağlamasının yanı sıra idarelerce de bu
yöntemin benimsenmesine katkıda bulunmuştur.
Bu kapsamda Ocak- Haziran 2019 döneminde “Çözüme Kavuşturulan Dosya Sayısı” 1.600 olup,
bunların 774 adedi “Dostane Çözüm Kararı” ile 826 adedi ise Gönderme Kararı ile
gerçekleştirilmiştir.
2019 İlk Yarısında Dostane Çözüm Yoluyla Çözüme Kavuşturulan Dosya Dağılımı
Gönderme Kararı
Dostane Çözüm
Dostane Çözüm ile Kararı ile İle TOPLAM
Sonuçlandırılan Toplam
Şikâyet Sayısı 774 826 1.600
%48,38 %51,62
32