Page 119 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 119
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.6 KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Dünyadaki tüm ombudsmanlık kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı
sorunların en önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul
edilebilir başvuru olup olmadığıdır.
Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel
olarak;
• Ombudsmanlık Kurumunun görev alanına girmeyen başvurular,
• İdari makamlara başvuru yapılmadan doğrudan Ombudsmana iletilen
başvurular,
• Başvuranın menfaatini etkilemeyen başvurular,
• Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
• İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular,
sebeplerle ombudsmanlık kurumlarınca inceleme yapılmaksızın iade edilmektedir.
Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul
edilebilir başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken
kabul edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden
yapılan değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
Nitekim kökleşmiş ombudsmanlık kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
• Finlandiya 2018 yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 5.594 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %14’tür.
• Norveç 2018 yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.911 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %10'dur.
• Fransa 2018 yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 20.661 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %4’tür.
Kurumumuza 2019 yılında yapılan başvuruların kabul edilebilirlik oranı ise %23'e
tekabül etmektedir.
Kurumumuzca, 2019 yılında iletilen 20.968 adet başvuru ve 2018 yılından devreden
4.032 adet başvuru olmak üzere toplam 25.000 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek
üzere işleme alınmıştır.
İncelemeye alınan toplam 25.000 adet şikâyet başvurusunun 21.170 tanesi (%84,68’i)
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
118 2019 YILLIK RAPOR