Page 119 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 119

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 6.6    KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
                        BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

                 Dünyadaki tüm ombudsmanlık kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı
                 sorunların  en önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul
                 edilebilir başvuru olup olmadığıdır.
                 Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel
                 olarak;
                    •   Ombudsmanlık Kurumunun görev alanına girmeyen başvurular,
                    •   İdari makamlara başvuru yapılmadan doğrudan Ombudsmana iletilen
                        başvurular,
                    •   Başvuranın menfaatini etkilemeyen başvurular,
                    •   Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
                    •   İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular,
                 sebeplerle ombudsmanlık kurumlarınca inceleme yapılmaksızın iade edilmektedir.

                 Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul
                 edilebilir başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
                 Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken
                 kabul edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden
                 yapılan değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.

                 Nitekim kökleşmiş ombudsmanlık kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
                 bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır.

                    • Finlandiya 2018 yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 5.594 adet başvuru
                    arasından kabul edilebilir başvuru oranı %14’tür.
                    • Norveç 2018 yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 13.911 adet başvuru
                    arasından kabul edilebilir başvuru oranı %10'dur.
                    •  Fransa  2018  yıllık  rapor  verilerine  göre,  Kuruma  yapılan  20.661  adet  başvuru
                    arasından kabul edilebilir başvuru oranı %4’tür.
                 Kurumumuza 2019 yılında yapılan başvuruların kabul edilebilirlik oranı ise  %23'e
                 tekabül etmektedir.

                 Kurumumuzca, 2019 yılında iletilen 20.968 adet başvuru ve 2018 yılından devreden
                 4.032 adet başvuru olmak üzere toplam 25.000 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek
                 üzere işleme alınmıştır.

                 İncelemeye alınan toplam 25.000 adet şikâyet başvurusunun 21.170 tanesi (%84,68’i)
                 Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.




             118 2019 YILLIK RAPOR
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124